Tromsø 7 - 10. juli 2011

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

Link til planlagt sommerhusferie foråret 2011

Link til planlagt rejse til Paris foråret 2011

17. juli 2011
Photostory Tromsø

12. juli 2011

Torsdag 07.07.2011

Igen blev kursen sat mod nord - på den anden side af polarcirklen og det var en oplevelse igen at være på de kanter i sommervejr med fornuftige temperaturer, startende ved omkring 15 gr. og dagen før hjemrejsen op mod 25 graders varme, hvor man hele tiden kan have fokus på sneen som ligger i store klatter på fjeldene. Vejrudsigten havde ikke været for optimistisk, men vi lærer mere og mere at se bort fra den og tage dagene som de kommer med de overraskelser de indebærer + / -.

Turen med SAS gik fra København - Oslo og Oslo - Tromsø og tiden var 9.20 - 13.35 og uden dikkedarer. Vi landede i solskin og havde en smule travlt med at checke ind på hotellet og komme videre med bussen, da den planlagte tur med tur-bus fra Tromsø til Hurtigrutens færge Richard With i Skjervøy, som ventede på os for at sejle tilbage til Tromsø i det lyse vejr.

Omkostningsniveauet i Norge er højt og læs det lige igen - højt.... Herom lidt senere under lørdag

Busturen gik over stok og sten og respekt for fartgrænser er vist ikke accepteret deroppe.

At det viste sig at være nødvendigt var det faktum, at vi stoppede ved færgen 19.30 og afgang var 19.45

og så gik det stille og roligt retur til Tromsø mellem fjelde og natur og solen var stabilt oppe. Klokken næsten 24 lagde vi til kaj og det var som en dansk højsommer aften omkring kl.10. Liv i byen, udendørs cafeer m.m. åbne og lunt vejr. En helt speciel oplevelse.

Al busdrift retur til hotellet var naturligvis indstillet på dette tidspunkt, så det blev til en taxi tilbage til hotellet gennem genialt tunnelsystem med 2 rundkørsler inde i fjeldet og var tilbage omkring 1 nat. En lang dag, men den der sol, der ikke ville gå ned, kunne man da ikke bare sove fra, så dagen blev lige forlænget med et par timer - snak om dagens oplevelser, fotos af solen med skyer omkring og en vidunderlig afslappet følelse af at opleve noget HELT nyt. At vi så strammede os selv til at stå tidligt op, for at nyde hotellets dejlige morgenbord omkring kl. 8 - vi er på ferie......

Fredag 08.07.2011

Se - nu er det ikke altid alt går efter nøje planlægning, så fredagen blev en del alternativ og kort fortalt, så måtte jeg holde mig tæt på sanitære forhold grundet et maveonde, som der ikke kunne ignoreres, men heldigvis havde hotellet givet os et stort værelse med tilstødende separat soveværelse, så vi led ingen nød.

Lørdag 09.07.2011

Så gik det heldigvis nogenlunde igen i maveregionen og vi kunne komme af sted mod Fjellheisen, som er en tovbane som trækker os op i 420 meter over havet og med en udsigt over Tromsø fra syd til nord. Det er en fantastisk oplevelse at svæve stille og roligt derop og hvor medbragte overtøj virkeligt var overflødigt. Udsigten er fantastisk og der er en ro over det hele. Ingen hysteriske besøgende der fokuserede og bare en fred og ro.

Vi tussede lidt rundt efter returneringen til byen, fik et godt måltid på Burger King og havde det rigtigt varmt og skulle ikke klage. Da vi var mætte af byen, som vi jo har gennempløjet for et par år siden, rullede vi med bussen tilbage til hotellet, hvor der var hyggeligt og varmt udenfor og ville bare være udenfor og nyde det gode vejr.

Bemærk de sneklædte fjelde i baggrunden

Der sad 4 gutter derude og havde 10 flasker pils på bordet, så vi ville da også bare nyde en stille øl i solen. HALLO - prisen var 140 NOK for disse to almindelige størrelser flaske øl. Ok - Brygget på verdens nordligste bryggeri, men sådan er prisniveauet.

Et simpelt regnestykke, når man ser bort fra små kursdifferenser:

10 pils x 70 kroner = 700 kroner
1 Kasse øl i Danmark koster på tilbud omkring 100 kroner men husk - den indeholder 30 øl
7 + 30 = 210
De kunne i sammenligning have indkøbt 210 pils for samme pris som de 10 stk. de havde stående på bordet.
At så én af gutterne kom svingende med ekstra 4 øl PLUS en flaske rødvin, da en ekstra gæst deltog ved deres bord, var ekstra tankevækkende

En ekstra sammenligning: Hotelkæden tager efter spisekortet 189 kroner for en bestemt ret, som i DK koster under 100 kroner  viser den store difference.

Dette er ikke en klagesang, men et minde om, at vi oplevede det samme i 2009 deroppe, og sådan noget skal vi bare acceptere, når vi besøger andre lande / kulturer.

Søndag 10.07.2011

En stille morgen med silende regn og et godt måltid med en stille formiddag med forberedelse til returrejse.

Vi lettede fra Tromsø kl. 14 med en mellemlanding i Oslo (små tre timer, som gik med læsning, lidt mad og fornøjelse af at se på alle medmennesker).

Flyet skulle lette 19.00 og rullede på hjulene til tiden og vi oplevede en purser, som startede sin velkomet med:

Mine damer og herrer, piger og drenge og 2 babyer.
Jeg og mine medarbejdere vil glæde os til at betjene dem på vejen til Danmark,
til hovedstaden, vores Dronnings smukke by og etc., etc.

Og sådan fortsatte han med positive og inspirerende bemærkninger og personalet var på samme niveau.
Sådan SAS - find lige en flok af denne race og I knuser bare alle konkurrenter.

Tænk at passagerer smiler ............

Trods der havde været total kaos omkring transportbånd i Kastrup var vi heldige at bånd 5 fungerede perfekt og vi fik bagagen i løbet af 16 minutter og var hjemme igen, igen, igen.

Lille Mis Basse var glad for at det igen blev normaldag for hende trods vi ved at vores kære Stina passer godt på hende og hygger sammen, når det er spisetid.

**************************************************************************

1. februar 2011

Bekræftelser fra både hotel og SAS er nu på plads - :o)

29. januar 2011

Tromsø står igen på ønskelisten for rejsemål - vi var der i maj 2009 og det var en god oplevelse

Med diverse bonuspoints hos SAS og Scandic Hotels bliver det en overskuelig tur, rent økonomisk, og det holder vi jo ret meget af.

Se notater fra rejsen i 2009 her

Midsommer solen huserer på de kanter og det kan blive spændende at opleve et døgn med meget lys - sidst sad vi i maj 2009 for åbne vinduer og tog en del fotos af de omkringliggende fjelde i forskellig belysninger.

Vi må jo, som minimum, op i Fjellheisen, i Ishavskatedralen og gerne på hvalsafari, hvor vi skal hente info fra Lillelund, som kender de lokale forhold.  Planer lægges og det er en stor del af den senere oplevelse.