Bornholm, september 2007

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

01.10.2007

Vores tur til Bornholm blev rigtig god, selvom vejrguderne ikke helt var med på spøgen.

Bilen, som SAS sponsorerede, blev en Audi A4 1,6 SW og den var perfekt til os 5 – der kunne måske godt have været lidt mere skud i maskineriet, men det gik fint nok.

Lørdag 29. september 2007: Aftalen var at mødes her lidt før kl. 6 lørdag morgen for at futte af mod Ystad, men en halv time før vi skulle køre tikkede en SMS ind med info om, at hurtigfærgen var indstillet. Alternativ afgang ville blive med gode gamle Povl Anker, som skulle afsejle kl. 9:45, der blev ændret til 10.45 - . Det gav ro til at få en kop kaffe / te, snak og komme af sted i ro. Ved ankomsten blev vi alle fem udstyret med spisekuponer fra Bornholmstrafikken som kompensation for forsinkelsen og vores spisested blev McDonald og deres frokost som på dansk hedder morgenmad. En burger med æg, bacon og andet ubestemmeligt var ikke det bedste, men vi fik da slået tiden ihjel og fyldt depoterne lidt op med kaffe, juice. ;-/

Niels Anker kom ind kl. 10 og efter en ret fredelig sejltur ankom vi til Rønne ca. 13 i lidt vådt vejr. Vi rullede en smule rundt i byen inden

kursen blev sat mod syd – Arnager, Boderne, Pedersker med en tur på stranden med rusk og en smule regn.

Målet for Mette var FLØDEBOLLER i Snogebæk, og den eneste der takkede nej var Carsten.
Kære Mette: Det kan godt være at du synes at det er sagen, men …… ;-)))

Videre via Neksø, som ikke trækker så meget og til Svaneke. Her meldte sulten sig, så midt i regnen og blæsten blev der taget lidt billeder og den stedlige Houlberg blev overfaldet. Sund mad er godt for maven, eller?
Til Gudhjem, hvor den meste energi blev brugt til at finde et sted at spise til aften og kigge os lidt omkring.

Hotellet i Rø var en oplevelse i sig selv. Gammelt, men renoveret med en meget nænsom hånd. Som bekendt var der bryllupsmiddag på hotellet, men vi gik da bare ned blandt gæsterne og fandt en sød tjener, som smuttede op og gav os nøglerne til værelse 5 og 7. Hvor smukt. Næsten helt i hvidt og med direkte udsigt til den barske Østersø.

Restaurant PS, Gudhjem, blev valgt til at servere vores aftensmad og stedet kan virkeligt anbefales. God og hyggelig betjening. Det blev et rigtigt godt måltid – gambas m/hvidløg, chili og god salat og ovenpå det hhv. stegt kalvekød og pizza, med lidt dessert. Hertil lidt øl, rødvin, kaffe og en lille en.
Tilbage til hotellet, hvor festen var i fuld gang og her fik vi en lille godnat sag og kom tidligt i seng – skulle jo tidligt op og se Formel 1 i Japan.

Vi skrev til hotellet efter hjemkomsten:

Kære Stammershalle Badehotel
Vi, i tre generationer, er så glade for opholdet hos Jer mellem sidste lørdag og søndag - sikke en atmosfære I har skruet sammen. Midt i bryllupsmiddagen checker vi ind ved at bryde en lille bitte smule ind i serveringen og fik smil og velkomst. At I orkede at have restauranten klar til søndag morgen, så ingen kunne opfatte at I havde haft stort selskab aftenen og lidt af natten forud, var imponerende. Jeres stil i hvidt og ro  betog os utroligt.
1000 tak for Jeres personlige måde at behandle os på i en meget travl tid.
SKAL vi komme med en smule negativt - der er langt fra Hillerød til Rø, men det skal ikke ligge Jer til last. Vi kommer meget gerne igen når lejlighed byder sig.
Mange venlige hilsener
Mads med familie

Søndag 30. september 2007 - startede med et dejligt morgenmåltid i restauranten som var ryddet helt og fint efter bryllupsfesten. Også her var der et smukt, hvidt miljø og en ro over det hele. En dejlig og stille morgen. Carsten bemærkede, at her kunne være utroligt dejligt at være, hvor sneen dalede og der var tid til hvile.

Vi havde besluttet at køre direkte til Rønne for at ombooke den gamle færge til en tidligere afgang - det viste sig heldigvis at hurtigfærgen var klar igen efter et mindre havari med en mole i Rønne, så herefter gik turen op til Hasle for at besøge silderøgeriet. Videre til en dejlig lang gåtur i rusk og lidt regn på Hammershus og den nærmeste omegn.

Herefter til Svaneke hvor Mette måtte have indkøbt sine bolcher, men niks – butikken var søndagslukket. Nej da – ingen mobning, næsten. ;-)
Når vi nu alligevel var i Købstaden, kunne vi da lige smutte ind på Svanekes Bryghus og smage på humlen. Sulten bankede også på, så det blev til dejlige hakkebøffer med grovfritter og en lækker bearnaise sovs.

Herefter var det bare at rulle tilbage til Rønne og parkere i Krystalgade for at gå en runde i byen. Sjovt at opleve hvor meget der er ændret. Det berømte ”Guldhus” er nu restaurant / café, Synoptik er ændret til en slagterforretning og mange andre ændringer. St. Torvegade er brostensbelagt gågade – der var i hvert fald ingen kørende trafik. Vi fik kaffe / is og så var det tilbage til bilen og ned til færgen.

Det blev afslutningen på en god weekend på Bornholm og vi var tilbage lige godt 8, aften, godt møre, men skulle lige se TV serien ”Forbrydelsen” som lægger gaderne øde i denne tid.

Turen i billeder

Alt - det meget - vi havde forsøgt at planlægge var slet ikke nødvendigt, da tiden bestemte, hvor meget vi kunne og skulle opleve og godt var det.

Utroligt godt, at 3 generationer kan tilbringe så meget tid i en bil og have det SÅ godt sammen.

Tak for det.

***************************************************************************************

26.09.2007

Mette prioriterer besøg i Snogebæk højt - her får man åbenbart verdens bedste flødeboller, så turen går bestemt denne vej, også - se her

3. september 2007

Alt er nu på plads med diverse reservationer, færge, hotel, leje af bil. Hvorfor billeleje? Da vores bil er en på gule plader, er den ikke brugbar til denne tur og Carstens Audi A3 bør blive hjemme, da opsparede bonuspoints hos SAS betaler for en Mazda 6 eller en Toyota Avansis. Så får man da lidt tilbage for de mange flyture, primært til Arlanda / Stockholm. Bare vores skatteminister ikke læser dette. ;-)

At det er vildt irriterende at vores kontaktmuligheder over telefonen er styret alt for meget af "talemaskiner" som alle opremser en flok valgmuligheder for at trykke sig gennem et utal af menuer, for endelig at komme igennem til et et talende menneske er så kundefjendsk som noget kan være. Muligt at der kan spares penge på papiret på direktionsgangen, men hvor mange falder undervejs og opgiver. Den søde Mona hos SAS, jeg efter fire forsøg fik kontakt med, var helt enig. De bruger sådan set mere på at besvare beklagelser end på at svare på de konkrete spørgsmål deres kunder har. Derfor et tak til Brian hos Sixt Biludlejning for en engageret samtale med hjælp til at få billejen på plads - med et smil.

Hvad skal vi da bruge tiden til, når vi kører i land på Øen. Der er såmænd forslag nok

2. september 2007

Så er planerne ved at være lagte for at komme en weekend til Klippeøen, endnu engang - denne gang sammen med Cecilie, Mette og Carsten. Vi skal ret tidligt op for at nå færgen med afgang fra Ystad kl. 08.30. Det kræver af vi starter senest 06.30 herfra for at køre over Øresundsbroen og videre  ned over Skåne til færgelejet. Der er 140 km og ifølge Autoroute bør køreturen tage 1½ time, da der ikke skal forventes megen trafik på dette tidspunkt af døgnet, så det når vi nok. ;-)

Da vi sidst var derovre, var det en éndagstur, som blev ret komprimeret. Nu er der afsat mere tid og et ønske er klart at genopleve Christiansø med dens spændende historie og natur.

Ellers må der være frit valg på alle hylder til oplevelser: Hammershus, Almindingen med Rytterknægten, hvor man kan se ud over en stor del af Øen.

På toppen er man 162 meter over havets overflade. Rytterknægten er oprindeligt 13 meter høj men blev forhøjet med yderligere 9 meter, da træerne efterhånden voksede op og tog noget af udsigten

Ekkodalen, Dueodde, byerne langs kysten fra nord til syd, røgerier, ja der er masser at tage fat på og erfaringen viser, at det er sjældent at vi når alt det, som vi ønsker.

'Døndalen, hvor Danmarks største vandfald ligger må være et must at besøge.

Døndalen på Bornholm

Da det drejer sig en weekend, har vi fundet et godt sted at overnatte i Rø. Hotellets hjemmeside fortæller spændende om dets historie

Muligheden er også at komme op i en lille flyvemaskine og flyve en rundtur. Der er forskellige forslag fra Klippefly og turen op over Hammeren lader til at være den, vi kan få mest fornøjelse af. Turen går fra Rønne Lufthavn, ud over vandet, forbi Rønne op via Hasle , hvor kysten ændrer sig fra sand til sten og til Hammershus for at slå et sving forbi Sandvig-Allinge. Herfra sydpå forbi Ols Rundkirke, som er øens største af sin art for siden at passere Nyker rundkirke inden landingen i Rønne. Det kunne blive en spændende oplevelse, men turen koster også sine penge, så lad os se.

Det er altid dejligt at se frem til sådan en tur.