Klik på billedet

Bornholm med Mette og Hugo Juli 2013

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

03. august 2013

21. og 22. juli drog vi mod Bornholm med Mette og Hugo og det er der kommet en lille historie ud af:

Besøg på Bornholm med svigerinde og svoger, Mette og Hugo fra Californien.

2 dage - søndag og mandag (21-22. juli 2013)

Vi smuttede over broen til Ystad, hvilket kun tager 1½ time uden at overdrive farten og megafærgen Leonora Christine, som kan "sluge" 365 biler, strøg over Hammervandet på lige godt en time.

Lidt underligt - Ikke alt for mange passagerer

***************************************************

Solen skinnede fra morgenstunden og temperaturen steg i løbet af dagen op mod de 28 gr. Godt med AC i bilen.

Ankomsten til Rønne var en lidt mærkelig oplevelse. Der var bare ingen mennesker og på turen mod Arnager havde vi også landevejen for os selv. Bilen blev efterladt ved vandet og vi var ude på havnen, der jo forbindes med land ad en lang bro.

Der lå et dejligt hus lige ned til vandet, tæt på broen til havnen. Det var til salg, men det rykkede ikke. Det blæser som bekendt fra vest og blæsten køles over Østersøen og at tænke på vinteren - det køb fik ikke mange seriøse tanker

*********************************************

Videre mod Dueodde og selv på stranden, som er én af Danmarks bedste, var der langt mellem gæsterne. Underligt her i højsæsonen. Der blev indkøbt en god ispind.

De to søstre, Mette og Lisbeth

Klokken var ca. 11.30 og i "gamle" dage var der sort af mennesker

*************************************************

I Snogebæk fik vi købt lidt flødeboller, som dog kom i køletasken da isen stadig fyldte lidt. Heller ikke her var det sædvanlige mylder af gæster.

Flødeboller og andet godt

**************************************

Videre mod og gennem Nexø, en by der aldrig for mig har været tiltrækkende. Kan ikke finde det hyggelige miljø, som Øen ellers byder på i rigelige mængder. Herfra videre mod Svaneke, hvor bilen blev parkeret på havnen.

Nostali?

Dejlig udsejling

Byen blev gået godt igennem og diverse forretninger besøgt og solen skinnede stadig bare så dejligt. Frokosten fik vi i Svaneke Bryghus og det blev til 2 x æggekage, 1 stk. med saltsteg sild og 1 stk. med dyrlægens natmad. Dette sammen med at smage på den lokale øl, som smagte hyggeligt.

Vi sad udenfor og trods solen skinnede meget og det var varmt var det utroligt dejligt og hyggeligt at være der og have god tid.  Lidt besøg i endnu et par forretninger tilbage mod bilen, hvor flødebollerne trods køletaske måtte spises, da de havde lidt overlast trods køletasken. Det krævede næsten et bad bagefter, he, he.

Super sød servitrice på Svanekes bryghus

*****************************************

Fra Svaneke op over den lange og seje bakke mod Gudhjem. På bakken savnede jeg godt nok kræfterne fra min tidligere Cupra, men op kom vi.
I Gudhjem var turisterne samlede og på vejen ned mod byen var det i gå-tempo for ikke at ramle ind i de mange mennesker.
Her aftalte vi at checke ind på hotellet mellem Gudhjem og Tejn, så vi ikke skulle køre for meget frem og tilbage inden aftensmaden på Nordbornholms Røgeri. Desværre havde jeg lavet lidt kludder i reservationerne på hotellet, men personalet fik problemerne løst og vi fik vores værelser.

**********************************************

Herfra - videre til det nordligste af Øen. Gennem Tejn, hvor Skipperkroen har skiftet ejere og mod Allinge, hvor der også var mange mennesker og Sandvig mod Hammerfyret, som vi var oppe i.

*****************************************************

Tilbage til Allinge og til Nordbornholms Røgeri,

hvor de diskede op med den store fiskebuffet.

Nøj - vi blev mætte.

******************************************************

Dagen sluttede på hotellet hvor vi var matte og ikke havde megen energi tilbage. Dog et par billeder blev det til.

***********************************************

Næste morgen - et utroligt dejligt morgenbord i det specielle miljø på hotellet.

Restauranten er holdt helt i hvidt og der manglede intet. Fra Bacon og æg over dejligt brød, al slags let pålæg og frugt og lækre skåle med jogurt.

Der var ingen mangler og det blev en god start på dagen som startede mod Døndalen (vandfaldet), som det endnu engang lykkedes - ikke at  finde. Det kommer nok en god dag fremover.

*******************************************************

Ad de små veje på landet mod Sandvig-Allinge,

hvor vi ville købe røgede fiskeprodukter, isede, for at bringe med hjem men tidlig formiddag - vi besluttede at vente til vi kom til Hasle Røgeri, så vi ville være midt eftermiddag.

Her kunne de desværre ikke levere med is til køletasken men kunne vakuumpakke de forskellige fisk og det virkede fortrinligt.

*******************************************************

Fra Sandvig -  et must - Hammershus, som ligner en byggeplads, men det går ikke på at genopbygge men alene at sikre de mure og vægge, som smuldrer. Mange har deres mærkelige meninger om vores tidligere skibsreder Mærsk, men hans fond har bare lige doneret 92,5 mio. kroner til dette.
Tænk lidt over dette I, der synes Mærsk bare var en pengepuger!

Hammershus Slotsruin der stadig, som tidligere, er et flot og gammelt fæstningsværk med meget historie i bagagen

Der kom en pudsig tåge ind fra øen og drev ud over vandet

Dejlige Mette og Hugo

Hey - hvor er det højre ben?

************************************************************

På vejen til Hammershus forbi en sjov sø.

Egentligt et gammelt granitbrud, der blev nedlagt for en del år siden

Ved Opalsøen er der en tovbane, hvor man springer ud fra en klippe på ca. 50 meters højde og svæver over søen ad den næsten 300 meter lange tovbane for at forsøge at lande på fødderne, så man "vandski'er" det sidste stykke. På selve turen over vandet er farten ca. 70 km/t og man lander med ca. 40 km/t så der er kriller i maven.
Der var en livlig aktivitet med specielt helt unge, som bare elskede gyset. Det blev til mange billeder og video klip og vi var der vel en lille time. Rigtigt sjovt.

Se en lille video fra svævet til landing - Klik her

*************************************************

En lille sidehistorie. Svoger i Guldhuset fik den geniale idé at hente granitstykker deroppe og sendte dem til et stensliberi i Tyskland og dannede perler, fyldninger til ringe, brocher etc., og gjorde en god forretning ud af det. Desværre fik han ikke beskyttet sin idé og andre tog den op og det vandende lidt ud, da de blev for mange om sammen tanke. Synd.

*************************************************************

Til den lille fiskerby Vang nord for Hasle. Gode minder fra dengang - Restaurant Le Port med terrassen direkte ud mod Hammervandet og havde vi blevet der længe nok havde vi oplevet en utrolig udsigt til solnedgangen

Link til restauranten

Hugo mod "padre"

Sjovt flyvemaskine passerede et par gange

Her fik vi en dejlig øl hver fra Svaneke Bryghus og slappede af og havde det sjovt med mange jokes og bemærkninger.

******************************************************************

Videre til Hasle og røgeriet.

Bornholms guld

Her ville vi spise og købe lidt forråd med hjem, men som tidligere bemærket kunne de ikke levere is til køling, men det gik.
Et minus at format: Midt på eftermiddagen måtte restauranten melde, at de ikke havde flere bløde løg til de saltstegte sild og det var bare ikke godt nok. Intet initiativ på at løse krisen.
Jeg var den sidste heldige der fik løgene med.
At ingen i en fart snittede løg og fik dem stegt i en fart er utroligt, men lakonisk var svaret - ikke flere løg. Jeg har skrevet en lille notits til røgeriet og om de svarer på det viser tiden.

Oprigtigt: Kom til Hillerød (her på matriklen) og smag saltstegte sild, som de skal være. Ring lige lidt i forvejen. :o)

Jeg var dybt skuffet over den "nationale" spise. Den var kold, løgene var kolde og det smagte lidt af "ræk tungen ud af munden". Så synd.

*********************************************************

Fra Hasle ad den gamle landevej mod Rønne. Mange minder og vi havde et længere stop i Rønne. Jeg var inde hos Favør i Snellemark Centret og købte ind af frosne sildefileter til egne saltstegte sild og en pose dybfrosne pommes for at holde røgvarer fra Hasle kolde.

En gå tur op ad St. Torvegade (i dag gågade) og lidt rundt her og der og alle bliver mere voksne og det sker også med byen - den har ændret sig siden de sjove og glade dage i Guldhuset på St. Torv 8.

Mondænt, som jeg (snob?) husker det ?

Nej. Torvecafeer, isbarer, discount her og der og sikkert helt Ok. Vores gamle base er i dag en café og er en modpol til en anerkendt smykkeforretning og ok med det, men et fremmed  indtryk.

Nedenstående billeder: Det gamle Guldhuset og Ur forretningen er nu lavet om til café - spisehus. Underligt at opleve.

Huset fra bagsiden

Her har man ikke overdrevet med malerpenslen

Trappen op til lejligheden på 2. sal er sig selv lig.

Fra Thomsens Optik på hjørnet over passagen til Ur forretningen og Guldhuset

*******************************************************

Ned til færgen som bare er STOR og i god tid. Tidligt, men I kender mig. :)

Hyggeligt dernede i solen og udsejlingen  var endnu engang lidt vemodig. Ved ikke hvor mange gange jeg har sejlet ind og ud, men det har altid været med glæde.

Afsejling 18.30

Endnu engang - tak Bornholm for dejlige oplevelser

*************************************************************

Noget helt andet: For mange år siden skulle vi fejre jul i Rønne og jeg havde måske ikke lige fået booket færgebilletter så det blev en smule kritisk. Svoger på Bornholm foreslog et privatfly, som havde en tom tilbagetur til Rønne. Det var bare at slå til og tre af os kom ombord og sad i sådan en lille fætter til 6 personer. Bror sad naturligvis i cockpittet som co.pilot eller passager  og alligevel landede vi  sikkert. :-) Svoger hentede os i sin Ford Granada i lufthavnen med julemusik i højtalerne.

**********************************************************

Alle der måtte læse dette og ikke har besøgt Øen:

Gør jer selv den tjeneste at opleve et unikt stykke Danmark. Smukt, utrolig forskel på natur fra nord til syd, søde mennesker, dejligt miljø og ikke mindst - rent vand , man kan hoppe i om det er fra den smukke sandstrand i syd til klipperne i nord. Der er bare alle muligheder for oplevelser på den relativt lille Ø i Østersøen, som normalt  har omkring 41.000 fastboende, men som meget vel fordobler antallet i ferieperioden.

Tak til Lisbeth, Mette og Hugo for en mindeværdig, god og fælles oplevelse.