Sommerhus, Ebeltoft 23. til 30. juni 2012

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

05. juli 2012

Nu må det vist være på tide at fortælle lidt om vores ophold i Ebeltoft. Som beskrevet længere nede, har Molslinien indsat en stor katamaranfærge, der kan tage rigtigt mange biler. Den er indrettet som mange andre af den slags færger, så man skal køre rundt og rundt for at komme længere og længere op på bildækket og omvendt for at komme ud. Det gode dæks personale har endnu ikke indøvet de nødvendige rutiner for disse manøvrer, hvilket gjorde oplevelsen til en lid øv oplevelse med forsinkelser, vi normalt ikke kender til hos dette rederi og det er synd.

Vi kom dog i land lørdag den 23. juni og havde god tid til at købe ind til søndagens brunch: Bacon, pandekager, diverse frugte, oste, varm leverpostej, forskelligt pålæg og kaffe, te og juice samt godt brød fra bageren ved Shell tanken. Gode og hyggelige timer, hvor vi var indendørs, da vejret ikke lige var med os den dag. Skidt - hjerterummet var til stede.

Billeder fra og omkring huset

Vi har i en tid kredset om en iPad til os begge, da den nuværende er en model 1, som ikke kan gå på nettet og nu skulle det være. Mandag ind til Humac i Århus, hvor de ikke kender ordet rabat, selv ved et lidt større køb og den gode sælger var helt fast, da vi var på vej ud ad døren - niks - ingen rabat på Apple produkter. Herfra gik vi op til Epplehuset med håbet om at hente lidt rabat her, men nej - ikke en klink.
Så var det kun at bide i det sure æble og traske ved til Humac igen og forlade forretningen med hver sin mode 3 (New iPad) med wifi og 3 G.
Dagen sluttede sent med døren åben til terrassen - en god dag.

For at de kan anvendes udenfor trådløst netværk, skal de forsynes med hvert sit SIM kort, som TDC butikken i Randers leverede tirsdag.

Vi passerede Randers på vejen nordpå til Hvidsten Kro, hvor der er meget historie fra krigens dage tilknyttet, og det var specielt at være i de omgivelser, som der er skrevet flere bøger og lavet film om.

På vejen tilbage kørte vi ind til Ebeltoft Fisk og Røgeri, som er en god fiskeforretning inde i havneområdet - den kan bestemt anbefales. Deres røgede ål bør smages.

Onsdag startede med en stille formiddag, som man bør have i gode omgivelser og med den smukke udsigt over Ebeltoft Vig og bare vente på at solen skulle komme ved middagstid og det gjorde den minsandten. Vi have aftale med Morten og Maria og deres dejlige unger Kristoffer og Lærke, at vi skulle besøge dem i deres nye hus i Ry. Byen er et smørhul med Silkeborg søerne indenfor rækkevidde og en hyggelig lille havn.

Undervejs til Ry var forbi både Todbjerg og Gjern kirkegårde med en buket til begge gravsteder.

Torsdag skulle vi ud i Mols Bjerge og endte traditionen tro ved Sletterhage Fyr og på vejen tilbage måtte vi naturligvis forbi Mols Røgeri i nærheden af Rønde og have lidt af deres røgvarer med hjem.

Den sidste dag fredag startede med trommeregn og tordenskrald - ret hyggeligt. Huset ligger sikkert for annoncerede skybrud - ca. 25 meter oppe på skrænten, så her var der fred og ingen fare trods massiv regn.
Vi var inde i Ebeltoft by og nåede slet ikke det vi havde tænkt, men gik en god tur gennem hele gågaden og endte et fornuftigt sted, hvor rare mennesker havde stillet borde og stole ud i solsiden og endda kunne servere 2 gode glas Classic øl, som forunderligt nok smagte rigtigt godt og der er nu ikke noget så godt som at sidde stille og lade verden passere.

Byens handlende laver skilte med sjove tekster, ikke mindst Restaurant Nils:

Den sidste tekst bør få mange til at tænke . . . .

Oppe i den "høje" ende af gågaden ligger der et Mekka af en specialforretning. www.hoswalter.dk. Alt fra forskellige slags oste, kandis, vine i alle afskygninger, specielle pølser, Skagenskinken fra Slagter Munch og meget mere. Sådan et sted er svært at komme ud af, uden at tegnebogen tager skade, kan jeg hilse at sige.

Den sidste middag i denne omgang blev en god højrebs bøf med gorgonzolasauce, flødekartofler og hvidløgs flutes til. Det kunne godt spises med et glas vin til.

Afrejsedag - alt for tidligt - vi kunne sagtens have blevet der otte dage mere, hvis ikke der om eftermiddagen kom et ægtepar fra Fyn, som også ville nyde huset og har de ikke været der før, ville de få en god oplevelse i huset og det var kun at håbe, at de ville være lidt mere heldige med vejret, så de bl.a. kunne nye den smukke udsigt over den glitrende vig, når solen hjælper til.

Vi var parate til at reservere 14 dage for 2013, men Ole' kalender for det næste år er ikke klar endnu, men vi skal med sikkerhed derover igen, hvis det på nogen måde lader sig gøre.

Æh - i de otte dage vi var derovre havde Molslinien endnu ikke fået styr på det der med bilerne der skulle fra borde og om bord. Man må håbe de lærer det inden længe, da andre end vi tænker, at Molslinien' slogan "Orker du heller ikke Fyn" ikke mere har den appel, den havde når turen gik til Jylland, nord for Horsens.

Tak til os begge for endnu en dejlig oplevelse
og stort tak til Ole for hans gæstfrihed.

*****************************************************************************************************************************************************

01. juli 2012

I går kom vi hjem fra 8 dages skønt ophold i Ole' sommerhus på Strandhøjen i Ebeltoft.
Det var som ventet en rigtig god oplevelse og det eneste negative der kan siges om det er, at tiden gik alt for hurtigt.

Historien fra opholdet ligger klar som kladde og skal lige finpudses og så kommer den hurtigst.

Huset set lidt forfra og fra oven - klik på linjen

Henvisning til udlejers hjemmeside - klik på linjen

05. marts 2012

Hvor og hvad skal vi besøge:

Fregatten Jylland

Rosenholm Slot

m.m.

03. marts 2012

Færgebilletter Odden - Ebeltoft T/R er i dag bestilt til god rabatpris kr. 220,00 per vej og vi slipper for den lange køretur via Storebælt / Fyn

04. februar 2012

Så  blev det aftalt at vi igen besøger Ole' dejlige hus meget tæt ved Ebeltoft. Det bliver lige som at komme hjem - det er vel 4. gang vi skal nyde huset, udsigten over Ebeltoft vig og de dejlige omgivelser på Jyllands 'næse'

Hvilken vej vi skal vælge at transportere os derover bliver et spørgsmål. Ønsket er den korteste vej med Mols Linjen, men da vi nærmer os højsæsonen
 ved vi også at rederiet nu skal have tjent nogle penge. Desværre rækker sejlplanen endnu ikke frem til tiden, hvor vi skal køre derover.

Den bedste vej

Incat Crowther

Molslinien oplyser på deres hjemmeside at de forventer at indsætte endnu en hurtigfærge der vil få base i Odden Havn og besejle både Århus og Ebeltoft. Skibet vil indgå i driften primo maj 2012 og bliver endnu en ny oplevelse, hvis vi er heldige at skulle sejle med den. Her lidt billeder fra færgen:

Rul ind i den ene ende og rul ud af den anden enden

Alternativet er at køre over Fyn med ekstra mange kilometre og 2 x broafgift. Her er der tale om 2 x 380 km, men heldigvis er det prøvet før.