Rom i sommeren 2008

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

5. juli 2008

Fotofortælling om opholdet i Rom

14. juli .2008

Mandag d. 07.juli 2008

Sikken en dag.

Kursen var sat mod Rom allerede tidligt hjemme her en mandag morgen. Stor udrejsedag, men Københavns Lufthavn har lært af tidligere års problemer og alt gik glat. Dejligt morgenmåltid med æg og bacon og lidt godt brød til og flyet lettede lidt forsinket, men det var bare Ok.

Problemerne begyndt efter landingen, hvor vi forsøgte at følge skiltene til bagagen men gik fejl og endte det forkerte sted. Ud igen, men SÅ blev det spændende – ind til ankomsthallen igen var spærret af vagter, så vejen måtte igennem sikkerhedsområdet, som måske ikke holdt den stramme standard og fint med det - ind kom vi.

På bagagebånd 10 kom den blå kuffert hyggeligt forbi og herefter den grå kuffert, som ikke er så pæn. Fat i begge og YES – hold fast der var varmt. Min sorte T-Shirt blev endnu mere sort og panden skulle tørres. 30 gr. Det er vel Ok, men når stressen presser lidt ekstra, så…………….

Ind til byen og finde boligen og det gik helt fint – lidt småting med at finde ud af at låse døren op og her var vi. Lækker og nyindrettet lejlighed med begrænset plads, men det der jo heller ikke her vi skal fordrive tiden.

Kufferterne skal pakkes ud og her springer bomben. For pokker – hvem kan finde på at købe så grim en kuffert som vores – mange små bandeord. Vi havde fået den forkerte med os. Heldigvis var der adresse på kufferten med telefonnumre, så vi fik kontaktet Marlene og Jakob, som efter LANG tid fandt frem til os og vi kunne aflevere deres kuffert.

Tiden var blevet næsten 19, så tanken om at køre tilbage til lufthavnen for at finde vores egen kuffert blev droppet for i dag. Til gengæld står den på tidligt morgenvækning, så vi kan få fundet skidtet og komme endeligt på plads.

Her er der bare helt vidunderligt. En relativ stille gade der snoer sig op til huset, hvor der er yderligere 4 etager op, uden elevator, men sikke en udsigt og sikke en varme. Peterskirken fra den ene terrasse er lige i fokus og temperaturen på + 30 gr.
Hvad er bedre en AC i dette tilfælde?

Vi allerede sikre på, at denne plet må besøges igen.

Tirsdag den 08. juli 2008

Dagen startede meget tidligt, så vi kunne komme i lufthavnen igen for at finde den forbaskede kuffert. Transporten derud gik med taxi til Termini (Hovedbanegården i Rom) og den er stor. Toget til lufthavnen kører hver ½ time og det gik glat med lidt morgenmad forinden.

Sprog er en sjov ting. Alle mener at tale engelsk, men der er mange accenter og misforståelser, men endelig og til sidst lykkedes det og vi kunne pakke kufferten ud her i lejligheden inden 12.00. Transporten tilbage gik igen med tog og taxi, men nu hænger økonomien ikke sammen. Det er faktisk dyrere med denne transportform end taxi direkte til og fra lufthavnen, men så fik vi den oplevelse ekstra på kontoen.

Vi gik ned ad vores smalle gade efter middag og kom en del omkring. Naturligvis via Peterspladsen, Piazza Navaro, Piazza Nicosie osv.,  i alt en gåtur på 11 km, så rygge, fødder, knæ og hofter kan mærkes.

På vejen tilbage stoppede vi ved et lille hyggeligt sted for at få en kølig pils og samtidig checke mobilsvar.

Her kom en helt forfærdelig besked fra Bedstefar om af Bedstemor pludseligt og helt uventet er død i dag ved 14.tiden. Forfærdeligt for Lisbeth at hendes mor er død i en så tidlig alder af 74 år - telefonen gløder naturligvis mellem børn, svigerbørn og børnebørn og det er helt urealistisk at være i disse omgivelser med denne pludselige sorg så tæt på.

Sorg er bare uhåndterlig, og alle er så hjælpeløse. Alt det praktiske skal nok gå, men Lisbeths mor er altså bare borte!!!!!!!!!!!!!

Er det tilladt at tænde et lys i Peterskirken for Bedstemor, selvom hun eller vi ikke er katolikker. Det tror vi, Paven tillader i morgen

Onsdag den 09. juli 2008

Vi var tidligt i Peterskirken og desværre ville Paven ikke dette med at tænde et lys for bedstemor, men tankerne er med hende i stedet derinde.

Kirken er naturligvis stadig imponerende i al sin storhed og det var dejligt at besøge den igen. Målet var også en sejltur på Tiberen, som den største prioritet, men det faldt sammen – vi fandt ikke både der sejlede og Lisbeths fødder er plastret ind i Compeed grundet vabler, så vi kom ikke så langt omkring, men har så absolut stemningen af Rom under huden. At det der skete i går sætter alt lidt i skygge – ja sådan er det og det forholder vi os til.

I morgen er der bestilt taxi til lufthavnen til kl. 10 – vi skal lette kl. 13.20, men trafikken i og omkring Rom er intens og så er det godt at have en tids buffer, så pulsen holdes lav.

Vi har valgt at være tilbage i lejligheden her i eftermiddag, hvor vejret er så dejligt varmt og smukt – der er stadig en del telefonsamtaler med tagen stilling til, hvad der skal ske hjemme i Danmark, når vi alle mødes tidlig fredag formiddag. Mette og Hugo fra USA, os her fra Rom, Peer med sine unger, vores egne, ja – alle de nærmeste.

Torsdag den 10. juli 2008

Sov dejligt længe og vågnede til morgentrafikken og tømrerne, som er ved at lægge nyt tag på nabohuset. De arbejder midt i solen og må have det varmt - sjovt er det at se, hvordan de griber opgaven an.

Udsigten herfra og til nabohuse er fri, da vi bor øverst oppe og et begreb er slående. Tanken om fællesantenner er ikke slået igennem på disse kanter. Alene på nabohuset kan tælles 14 antenner, master og paraboler i et miks og kablerne er bare drysset ud over kanten og ned til hver enkelt lejlighed.
Hvordan var det i gamle dage, når der var tordenvejr i farvandet? Så blev alt der kunne minde om antenner plukket ned fra tage og lofter, for at undgå lynnedslag.
Det gælder ikke på disse kanter

Flyet letter 13.20 med forventet ankomst i København 15.55 og så er det hjem og få pakket om og komme af sted til Gjern meget tidligt i morgen, hvor familien samles. Der er små 3½ times kørsel og endnu engang påskønnes Storebæltsbroen, der har gjort Danmark så fremkommelig.

Her slutter beretningen om rejsen til Rom for denne gang, men det er sikkert at byen skal have chancen for at byde os velkommen ved en senere lejlighed

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

09. marts 2008

Kl. 09.07 i dag, blev reserveringen bekræftet, så du er turen låst fast - herligt. Så er det bare at få reserveret flybilletterne hos SAS.
Det er hermed gjort. ;-)

Rom-Guiden er en fantastisk komplet side på Internettet, hvor der kan hentes virkeligt mange og gode informationer om stort set alt om Rom. Den studeres flittigt nu, hvor rejsen er på plads

Her er et link til en kortere videofilm af Roms seværdigheder Klik her

En fantastisk og fortællende videofilm om Peters Kirken - den tager det mest af 1½ time men den er bestemt seværdig - Klik Her

WebCam på Piazza del Pantheon - Klik på billedet for adgang til kameraet - drej kameraet ved at klikke med musen i den retning  du ønsker at komme.

08. marts 2008

Lørdage er gode at vågne op til. Stille morgen med en dejlig solopgang og udsigt til smukt vejr hele dagen. Terrassedøren står åben og lille Basse nyder at kunne løbe ud og ind. Der er lovet op til 10 gr. midt på dagen og i løbet af eftermiddagen, så mon ikke der bliver lejlighed til at nyde årets første sol ude på terrassen? En pænt stykke højreb har sluppet grebet i fryseren og skal hygge sig på grillen til aften og smage godt med grøn salat og tomatsalat.

Turen til Rom er nu en realitet. Der er trykket på "Submit" knappen til reservation af en lækker taglejlighed meget tæt på Vatikanet og det bliver et alle tiders udgangspunkt for opdagelser i det smukke, gamle Rom. Tiberen ligger tæt på og på den anden side finder vi alle de smukke pladser og monumenter, som vi oplevede i 2005. Det bliver meget lettere at komme rundt nu, hvor vi har været der og fundet ud af mange af seværdighederne kan nås i gå-afstand.

Klik på billedet

Lejligheden ligger i tagetagen i et gammelt hus i en stille gade tæt ved Vatikanet og med  udsigt til Peter Kirkens kuppel fra én af de to terrasser, hvor der på den ene også er BBQ og da vi holder af at lave vores mad selv, giver det da en ekstra dimension. Der er et helt moderne køkken og andre lækre indretninger. Der er også AC som vi bestemt vil have glæde af, hvis varmen for alvor slår igennem i juli. Der findes TV, VCR-DVD, HiFi, så mon vi kommer til at mangle noget?

Lejligheden ligger ved den grønne pil og Peters pladsen er i centrum med Tiberen til højre

Flybilletterne bliver bestilt i løbet af et par dage når den endelige bekræftelse foreligger og endnu engang bliver det SAS der skal befordre os. Endnu engang er SAS billigere end Sterling.

Det ser lidt lækkert ud?

6-døgnsudsigt

Vejret i Rom lige nu

20. februar 2008

Det er desværre slut med at opholde sig på Hilton hoteller for optjente bonuspoints hos Scandic Hotels. Hilton har solgt Scandic gruppen, så det er bare at se tilbage med glæde på de oplevelser vi har haft i på den konto i hhv.

Rom
 Athen
 Paris

Rom er helt sikkert den storby, som vi holder mest af af de tre nævnte og det rykker meget at komme derned igen og mulighederne er ved at blive checket for at finde et sted at bo.

Med hensyn til at rejse derned, er SAS igen suverænt det billigste selskab. Differencen mellem SAS og Sterlings priser ligger på 250 kr. per billet, så her er der ingen tvivl.

Sidst boede vi jo utroligt komfortabelt hos hr. Hilton og tanker går på at finde en lejlighed i stedet. Der er sendt nogle forespørgsler af sted og nu er det bare at vente på svar.

Mulighederne kan være:

• San Pietro - Lige i smørhullet, helt tæt på Vatikanet, så vi sikkert kommer til at høre godt til Peter Kirkens klokker. Måske kan vi opleve en messe der?

Her er lidt billeder fra udlejers hjemmeside fra selve lejligheden og omgivelserne.

• En anden mulighed er i bydelen Trastevere, hvor lejligheden ligger 10 minutters gang fra Vatikanet

Her er en flok billeder fra samme udlejers hjemmeside:

Det bliver spændende om der er ledigt på det tidspunkt der passer ind i vores kalendere.