Mini Cruise til Oslo med DFDS

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

22. april 2008

Så kom dagen hvor Pearl of Scandinavia lagde fra kaj i København med kurs mod Oslo.

Vi var meget spændte på at se, hvordan vi skulle bo ombord og forventningerne slog bare ikke til. Det er helt vildt dejligt at opleve. Commodore Class og ”kahytten” hedder 'Singapore Suite'. Stor opholdstue med udgang til en del af fordækket, vores private areal, og her befinder jacuzzien sig. Alt ugenert. Der er et separat toilet, et stort soveværelse med adgang til badeværelset med bruser. Spisebord, sofagruppe, jamen. TV, naturligvis, med mange programmer og 2 info kanaler. En, hvor et kamera viser udsigten ret frem i sejlretningen og det andet, hvor der er et animeret søkort der viser skibets løbende position.

Vi sejlede fra København i højt solskin og 15 gr., med en let brise fra øst.

Der blev naturligvis taget en del billeder ved udsejlingen og op langs svenskekysten.
Billedserien her

Middagen blev med Morten som tjener. Middagen var en buffet, hvor det er umuligt at spise for lidt. Alt var der: Musling, rejer, laks i mange afskygninger, salater af enhver art, kylling i mange varianter, roastbeef – med streg under: Osv. Alt frisk og lækkert. Hvidvin til Lisbeth og en Brøckhouse Blonde øl fra Hillerød med en Linjeakvavit som makker til undertegnede.

Og hvem er så lige *Morten (Se ned)

Tilbage til vores bo – Der var lagt badekåber frem, som vi kunne benytte, hvis vi ville hoppe i badekarret udendørs, men vinden var nu noget kold til aften og da forkølelsen og lungebetændelsen langsom har sluppet os, modstod vi fristelsen i denne omgang.

*Morten

www.facebook.com er en portal, hvor alle kan melde sig til, for bl.a. at finde gamle venner, skolekammerater, familiemedlemmer – ja, personer, man gerne vil have kontakt med igen. Lisbeth var kommet i kontakt med Carsten, som var en bekendt fra deres ungers barndom og her kom det på tale, at vi skulle på denne tur til Norge. Carsten fortalte at hans søn Morten er tjener på dette skib. Morten og vores Morten blev passet i samme dagpleje. Da vores tjener i går bar navneskiltet ”Morten” var det naturligt at spørge til, om hans far måske skulle hedde Carsten. SÅ lille er verden bare. Masser af snak om fælles fortid, selvom Morten ikke kunne huske tiden hvor han og vores Morten blev passet af samme Inga (dagplejemor).

Morten og Lisbeth fra middagen den 23. april 2008

23. april 2008

Tidlig morgen – helt skyfrit, men lidt skyer i horisonten. Norsk TV lover dog 15. gr. og en del sol, så det skal nok gå. Hyggeligt at sidde i disse omgivelser og kigge ud på indsejlingen gennem det store vindue (i sejlretningen).

Morgenbordet var godt og solidt – en kombination af dansk / norsk brød og pålæg. Et stort glas juice og te var dejligt.

Klokken er nu tæt på 9 ankomsten til Oslo er sat til 9.30. Én af verdens største cruisers, Independence of the Seas, lå ved kajen i Oslo. I én af aviserne i Danmark var der en artikel om at havde sejlet igennem Storebælt og da den skulle passere Storebæltsbroen, var der kun 2 meter mellem toppen af skorstenen og undersiden af broen.
Vores umiddelbare planer for dagen er at tage en turbåd til de nærmeste øer over 2 timer. Lidt planer er der også om at besøge Kon-ti-ki museet samt museet for polarforskning og ellers bare lade tiden passere med at gå rundt i Oslos gader – naturligvis op og ned ad Karl Johan.

Klokken er blevet 15 og planerne om museer, Karl Johan blev skrinlagt. Sejlturen ud til små stræder og øer var rigtig hyggelig og vejret var bare helt fint.
Tilbage til start, gik vi over til Akers Brygge, hvor det hele bare emmer af hygge og god stemning. Det er så dejligt et sted at befinde sig. Gammelt søfartsområde, hvor man har nybygget og ændret forholdene, og alligevel har formået at bibeholde en formidabel stemning. Hvor er København gået glip af meget på vores havnefront. Tænk på Kalvebod Brygge, som i mange år lå brak og hvor hele havnelinjen er ødelagt af bevidstløse byggerier af hoteller og kontorbygninger. Udenfor arbejdstiden, ligger området mere eller mindre øde. Synd.
Vejret brillerede til det absolut gode og godt og varmt var det at gå langs havnefronten med en 'million' mennesker, som var ude at nyde det dejlige vejr. Til frokost fik vi hhv. en Skagen Sandwich, med masser af rejer og hummerhaler samt salat og en kyllingesalat med rød og grøn salat, sprøde croutoner, løg, hel mozzarella ost og dressing og hertil 2 iskolde pilsnere. Sikke en dejlig oplevelse, at sidde udenfor og have det dejligt varmt, med hovedet op imod solen.

Meningen med skrinlægningen af museer m.m. er at ligge udenfor vores bo på solsengene og nyde det gode vejr og hoppe i bassinet, nu hvor det er varmt og forsvarligt.

Sikke en oplevelse at være i spa bad, udendørs på dæk ti med udsigt over Oslo. En ret speciel og sjov oplevelse.

Middagen blev håndteret af modstykket til Morten fra i aftes, men Morten dukkede alligevel hurtigt op og holdt sig i nærheden og huskede os på, at vi skulle have taget billeder af ham og os og da han så at vi havde kameraet klar fløj han ud og kom tilbage i den hvide jakke. Hyggeligt at sige goddag og farvel – måske mødes vi på Kreta eller?

Verden er jo så lille, var vi enige om!
Farvel med knuser til os begge.
Utroligt!

Tilbage i vores hyggelige bo med kursen sat mod København med 3 -5 meter/sek. fra S/SV– måske skal jacuzzien lige friste en sidste gang lidt senere på aftenen.

Der er en serie fotos fra dagen her

24. april 2008

Læs nede fra den 22.april og op til afsnittet hertil, hvor opdateringerne er lagt

Endnu en smuk og tidlig morgen med udsigt til Nordsjællands kyst. Kronborg anes helt ude til styrbord - der, hvor Øresund snævres ind mellem Helsingør og Helsingborg. Københavns radio kan høres via TV.

Det har været fantastisk at bo her ombord, så højt oppe. Vi mærker dårligt at vi er ombord på et skib. Ingen brummen fra motoren, minimale rystelser. Sengene har gode, faste boksmadrasser og derinde er der stille og fredeligt, som lå vi i egne senge – jo, der er format over denne måde at rejse på.

På vej ind mod Øresund passerede vi færgen Poul Anker fra Bornholmstrafikken, som sejlede mod nord. Gad vide hvad den laver her, om den ikke gider at sejle mellem Køge og Rønne mere og nu vil konkurrere med DFDS om Oslo ruten?
Det bør undersøges. ;-)

Kronborg blev passeret kl. 7.40 og det er til at forstå søfarende, når de efter mange og lange rejser runder Kronborg som afslutning på en lang tur, uden i øvrigt at drage nogen sammenligning til vores sviptur.
Kl. 8.30 er vi mellem Skodsborg og Klampenborg og havnefronten i København står skarpt og tydeligt. Ankomst til terminalen er sat til 9.30.

Skibet spejler sig.

Vi havde bestilt morgenmad serveret her i vores bo og det så vi medglæde frem til – at kunne sidde i disse dejlige omgivelser og nyde udsigten og glæden ved at opleve, og endnu engang opleve.

Er det ikke det vi skal?

Vi mener: JO.

En billedserie fra morgenen: Klik her

*************************************************************************************************

17. januar 2008

Sikke en overraskelse ved et besøg hos DFDS i dag. Det udloddede gavekort rakte langt - rigtigt langt.
Vi skal bo på 10. dæk, i en rigtig dejlig kahyt, med - og hold nu fast - udendørs og privat jacuzzi i 10. dæks højde og vinden fløjtende om ørerne. Ophold med vinduer i sejlretningen, lækkert badeværelse og separat soveværelse.
Bliver DET en oplevelse?
Sammen med det får vi alt det, som Commodore klassen tilbyder af behageligheder. Datoen er nu reserveret og så er det bare at glæde sig til, at solen står endnu tidligere op og døgnet igen er blevet endnu længere.
DET bliver en luksusoplevelse - og så for præmiepenge, ingen havde regnet med.
Hvor heldig kan man være?

Det med døgnet: Det er d.d. tiltaget med 46 minutter siden vintersolhverv den 22. december 2007 og det er utroligt positivt for alle os, der længes efter lys og varme..

2. januar 2008

Den 24. december 2007 fik Lisbeth et opkald fra en lokal modeforretning som kunne meddele, at hun havde vundet førstepræmien i månedens konkurrence - et gavekort på et pænt beløb, som skal dække en sejltur til OSLO t/r med DFDS.

Det var jo en helt uventet julegave og dejligt er det at kunne se frem til en ny oplevelse i 2008. Sidst vi var på en tilsvarende tur var med skibet Crown of Scandinavia og denne gang prøves det andet skib - Pearl of Scandinavia

Skibet er som en mindre, flydende by med alle mulige tilbud, lige fra shopping med ægte toldfrie priser, da turen går til et ikke-EU-land, underholdning af alle slags og fra en smuk udsigt på selve sejlturen, over diverse restauranter, diskoteker, natklub, indvendig og udvendig pool - ja mere end der kan overkommes.

Lidt tekniske data for Pearl of Scandinavia:

Længde: 176,80 m
Bredde: 29,6 m
Bruttotonnage: 40.012 BRT
Service fart: 21,0 knob
Antal biler: 365
Antal passagerer: 2100 (Kapacitet i kahytter)
Electrical system: 220 V.AC.
Engine power: 35.000 HK
Klassifikation: Det Norske Veritas
Byggeår:1989
Moderniseret: 2001 samt primo 2005

Alt i alt - lidt af et "skiv" at komme ud at sejle med.

Da vi kan anvende gavekortet som hel eller delvis betaling af hele oplevelsen, står det indtil videre åbent hvordan vi vil indlogere os. Der er mange muligheder fra en kahytter med eller uden havudsigt og derfra op ad stigen mod større og flottere kahytter med bedre og bedre komfort.

Det kunne være en rigtig stor oplevelse at lade os indlogere i toppen af luksus - en Commodore Owners suite, som DFDS beskriver som følger:

Suiten for dig der vil have det største og bedste! Owners suite fås både som enkelt- og dobbeltkahyt.
Det er en stor kahyt med havudsigt, forrest på dæk 10.
Der er sofaarrangement, spisebord, tv og dobbeltseng i separat soveværelse.
I tilknytning til Commodore klassen tilbydes roomservice i forbindelse med skibsafgang og ankomst

Opholdet i en Commodore klasse giver samtidig automatisk adgang til Commodore Loungen hvor et
appetitvækkende udbud af  lette snacks og drinks er til rådighed

Det kunne være rigtigt sejt!

Lidt billeder fra skibets indretning

Der er et ophold i Oslo, hvor man skal forlade skibet i et vist antal timer. Her kan vi vælge en rundtur med bus og guide - sidst købte vi sådan et arrangement, men hoppede af efter halvdelen af turen, da vi hellere ville være på egen hånd.

Der kan være ønsker om at se / gense:

Oslo fra oven med Rådhuset i midten ved havnen