Vinteren 2007 / Maj 2005

28. oktober 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

4. marts 2007

Grønhøj 1. –  4. marts 2007

28. februar 2007: Vores korte ferie startede med mit besøg hos tandlægen i hjembyen midt på dagen. Lisbeth blev hentet og kursen blev sat mod Scandic, Århus, som lagde værelse til et pitstop. Hvilken en modtagelse af det rare personale. Mark, Jane og Martin hilste velkommen.

Vi kørte ned til byen for at besøge Maria og Morten og spiste naturligvis på Bones. En dejlig aften sammen med de unge. Egentligt søgte jeg efter Brasserie Belli, som Mads Harbo har rost meget, men forgæves – det må blive næste gang.

Torsdag den 1. marts 2007: Så er der ifølge kalenderen dømt forår. Dejligt. Døgnet er tiltaget med små 4 timer.

Dagen startede med det dejlige morgenbord på hotellet. Herefter fulgte årets, indtil nu, sjoveste oplevelse.

I mange år har vi været kunde i en østjysk Sparekasse uden nogensinde at have mødt personalet direkte. Alene via telefon og mails har vi haft et fortrinligt samarbejde med dem – praktisk og ikke mindst humoristisk. Lang historie kort. Vi trådte ind og henvendte os til Per, som ikke helt var klar over, hvem han sad overfor. Da det gik op for ham, startede løjerne. Vi blev bænket i konferencelokalet efter at have taget fusen på stort set alle. De kender os kun fra ovennævnte medier og ved vores navne, men da vi stod der, var der stor opstandelse. ”De” er kommet til byen efter så mange år. Skæg og ballade og grin over hele linjen. Hvordan er det lige at komme ind i én af de store banker? Bliver der budt på alverdens slik, chokolade, vingummi, kaffe, te, vand – alt muligt – når én af deres kunder kommer forbi? Annegrethe tog måske de fleste kegler, da hun havde regnet ud hvem der var på højrøstet besøg, efter at have set en Subaru parkeret udenfor. Det er ikke hver dag en sådan bil parkerer udenfor og vi havde jo vores seance tidligere for at få bilen forsikret. Alt i alt en løssluppen og hyggelig time og godt var det at kunne få ansigterne placeret. Det er ikke i mange banker eller sparekasser, hvor tonen er så fri at Inger kan kalde Lisbeth for ”en dum ko”!!!!

Vi rullede videre nordpå i en blanding af regn og tørvejr, fik købt lidt ind og ankom over middag. Der ligger en anelse sne tilbage og huset var ret koldt at komme ind i, så alle radiatorer er på overarbejde. DMI lover frost i de kommende nætter, men det er huset forberedt på.

Vi fik en god, lille frokost med medbragt, hjemmelavet, sylte og en fiskefilet på rugbrød og det var rart at få depoterne fyldt lidt op. Anne Dorthe Michelsen giver interview og synger i radioen og her er så fredeligt og rart. Den smarte telefon er slukket, da det vælter ind med mails og beskeder og det er ikke derfor vi er her. Er det nye tanker. Måske!

En fredelig eftermiddag med lidt af hvert. Aftensmad blev hjemmelavet medister med rugbrød og rødkål og så en del TV omkring urolighederne på Nørrebro efter den hurtige rydning af Ungdomshuset.

Fredag den 2. marts 2007. Stille og mild morgen hvor solen presser lidt på, for at skinne igennem. Det kunne være dejligt.

Turen gik til Skagen, som vi aldrig har besøgt ordentligt. Bilen blev parkeret for enden af den nordgående vej, på med røjserne og så en god, lang vandretur helt ud til spidsen af Grenen. Det var smukt vejr, lidt overskyet, men lyst. Kameraerne klikkede lystigt og for første gang byttede vi lidt rundt på objektiverne og det er jo rigtigt godt begge at kunne komme ”tæt” på motiver. Små fugle, som pilede frem og tilbage langs strandkanten og selv sæler var vi heldige at få i søgeren.

På vejen ud af Skagen stødte vi ind i Slagter Munch, hvor man skal passe på sin pengepung. Det blev til et par højrebskoteletter og gule ærter med medister og flæske til lørdag aften. Mums – lækker forretning.

Via Gl. Skagen (Højen) med alle de berømte hoteller fra dagene, hvor Krøyer huserede på de kanter og malede sine berømte malerier. Videre mod Kandestederne og Skiveren, hvor Jens Otto Krag som bekendt havde sit sommerhus. Tal om stilhed. Total. Der er godt nok langt til den nærmeste købmand. Den sidste vej gik gennem Hirtshals, der jo er en fiskerby der vil noget. Stop i Løkken for en smule indkøb til bøfferne og så hjem i varmen. Jens ringede så der kunne komme gang i saunaen.

Lørdag den 3. marts 2007. Solen titter igennem. Beskæmmende at høre radioavis om balladen i København. At de unge bare går helt amok og hærger uden nogen respekt for noget som helst er skrækkeligt. Hvad er det dog der driver dem til disse meningsløse hærværk. Nu drejer det sig ikke så meget om slagsmål med politiet, som bare at ødelægge så meget som muligt. På Christianshavn gik det bl.a. ud over gymnasiet, hvor et computerrum blev smadret totalt, ca. 7000 bøger blev anvendt til at tænde bål med i gaderne. Ingen hæmninger overhovedet. Det lader til at de er helt udenfor pædagogisk rækkevidde. Hvor trist.

Dagen startede med en god, lang søvn. Her er så stille og fredeligt. Åbner vi vinduet eller er udenfor hører vi bølgerne buldre let. Godt for sjælen. Lidt morgenmad og læsning i den lokale The Times - Løkken Folkeblad Faldt over en annonce om salg af brændsel bestående bl.a. olivensten i sække. Vi kørte forbi Biobrændsel. Det kunne være sjovt at købe et par sække med hjem af dette og afprøve brændværdien i forhold til normal brænde. Lidt skuffende var det dog, da olivenstenene var knuste, så de ikke egner sig til almindelig brændeovne, men så blev det til træpiller i stedet. Den gode mand på gården havde rigtig god tid og vi talte og fortalte vidt og bredt om det nys overståede store snefald, hvor der i dag ikke er meget sne tilbage.

Samme Times omtalte at Offroaderne er på vej og det var ganske vist. På stranden ved Løkken samlede en stor flok af mange typer biler og ved udløb af åer blev der lavet mange forceringer på stort set alle de steder vi ”normale” ville køre i en stor bue udenom. Én var dog lige lovligt modig – kørte midt i åen ud mod havet og havde ikke lige observeret, at der pludseligt blev dybt, og så hang han der. Hjælpen var nær fra kolleger med trækspil og efter 10 minutter var han på banen igen. Der var en del ”Hummere”, som bare er rigtigt store 4-hjuls trækkere.

Vi smuttede derfra mod Nr. Lyngby og mod Lønstrup og betragtede det overvældene Rubjerg lidt på afstand. På vejen retur igen ned til vandet, denne gang fra selve byen og fik et par billeder med hjem derfra også. Løkken Bryghus laver en glimrende Mørk Kutterøl, som smager nydeligt -en sidebemærkning.

Når man ser på disse billeder kan det undre, at hele Nordjylland, for en uge siden, var totalt lukket grundet kraftigt snevejr. Så hurtigt satte tøvejret ind igen.

Aftenens menu hedder Gule ærter med flæsk og medister og det er værd at se frem til. Ellers byder aftenen, forhåbentligt, på måneformørkelse. Måneformørkelsen er et faktum, men vi beder til at skyerne spreder sig, så vi har muligheder for at tage billeder af begivenheden.

Søndag den 4. marts 2007

Vi pakkede relativt tidligt og kørte fra sommerhuset kl. 10 og med et enkelt pitstop tog det 4 timer og 5 minutter at rulle hjem igen. Der er 485 km og ifølge Microsoft Autoroute burde turen have taget 5 timer og 35 minutter. Så er der også rimelig tid til at lande herhjemme, pakke om og nå flyet til Stockholm kl. 20 i aften.

;-)

*****************************************************

17. januar 2007

Nedenstående giver forhåbentligt et godt indtryk af vores ophold her i maj 2005. Vores planlagte rejse til Gran Canaria i slutningen af januar er helt annulleret, så hvorfor ikke arrangere en lang weekend i gode og kendte omgivelser i Danmark?  Et dejligt hus, vinterstrande, blæsevejr, Vesterhavet og oplevelser i det nærmeste område - måske lidt spændende museer: Nordsømuseet i Hirtshals, Skagen Bymuseum, m.m. Naturligvis er der mange spændende steder der er lukket her i vinteren, men alligevel er der rigelige muligheder.

Tænk at komme tilbage til huset efter, måske, kolde udflugter og nyde det varme vand i poolen og varmen i saunaen. Det er ret godt at se frem til. Skal vi brunes, indeholder huset et solarium inde ved poolen.

Det bliver lange køreture til huset og tilbage, men det bliver det værd. Over broen på vejen ud og via Mols-Linien tilbage.

Dagbog følger. ;-)

29. maj 2005

Det gamle ord om, at tiden går hurtigt, når man har det godt, holder 100%. Vores 8 dage i sommerhuset var fine og dejlige, selvom vi kunne have ønsket vejret en tand bedre. Det gode vejr fik vi til gengæld da vi kom hjem i går lørdag, men skidt, pyt. Vi lagde ud med et gigantisk regnvejr på vejen over Sjælland og Fyn og en god bid op igennem Jylland.  Det væltede simpelthen  ned.

Vi nåede Ålborg hvor vi skulle møde Henning som havde købt vores første digitale kamera Canon S10 gennem Den Blå Avis. Det viste sig, at han egentligt kun skulle bruge opladeren da hans egen var gået i stykker og en ny koster uforholdsmæssigt meget. Vi ankom til huset i solskin og ejeren var der for at lægge sidste hånd på rengøringen. Herefter var der dømt ferie, som startede med kvalifikation i Formel 1 fra Monaco.

Huset er en anelse slidt men helt OK og poolen blev hurtigt midtpunkt for feriedagene.

Vandet og rummet var opvarmet til 30 gr. så var der ind imellem lidt køligt udenfor var det det rette sted at få varmen. Der er samtidig en sauna og et solarium, så mere kunne ikke ønskes.

Huset har 3 terrasser så man kan altid finde læ for vinden. Køkken og spisestue samt badeværelse ligger i stueplan og opholdstuen er på første etage

Vi var en del omkring, men nåede slet ikke alt det vi havde planlagt, da vi ikke ville være for meget på landevejen. Rubjerg Knude med det delvist tilsandede fyr var en oplevelse. Det er betagende at naturen kan flytte så meget sand til lige denne plet af Nordjylland og så i de mængder. Videre gik det til Lønstrup og Hjørring, hvor den lokale golfklub skulle checkes. Det endte dog med, at vi spillede på Blokhus Golf Klub, som er en rigtig dejlig bane.

Turen gik bl.a. til Læsø, som vi aldrig har besøgt. Der var meget at se på - vejret var helt med os i starten. Det var spændende at komme ud til det berømte rev for at se sælerne og ikke mindst forsøge at tage billeder af dem. Revet var der, sælerne var der og en del fugle, men desværre rakte zoomobjektivet ikke til at "trække" dem ordentligt ind, men det var dejligt at være derude. Læsø er ca. 100 km i omkreds og da det var tidligt på året at besøge øen, var det samtidig begrænset med antallet af turister. Det betød samtidig, at ikke alle steder var åbne endnu og da sulten efter en ristet hotdog med rå løg opstod, kom vi i krise. Vi kørte fra den ene ende af øen til den anden, men nej.

Vi besøgte også Læsø Saltsyderi, hvor man laver salt som i de helt gamle dage og det kræver rigtigt meget brænde.  Der var kæmpestakke rundt omkring. Desværre havde vi overset, at sidste foredrag om sydningen var kl. 14.00, så vi gik bare rundt i de forskellige bygninger.

Sent aften kom vi tilbage til fastlandet og nåede at opleve en flot solnedgang ved Løkken Strand. Fotografen havde god brug af sit et-bens fotostativ.

Der ligger et Ørnereservatet i nærheden af Skiveren og det skulle naturligvis også besøges. Det var meget spændende at se falke og ørne så tæt på. Fremvisningen startede indendørs og sluttede den sidste halve time udendørs hvor falkoneren viste fuglenes færdigheder. Der ligger også Falkonergården meget tæt på Fredensborg, som vi skal besøge og få nogle, forhåbentligt, gode billeder med hjem fra.

Der var lidt forskellige motiver her og der:

Det regnede skulle vi hilse at sige ;-)

Vi havde 8 dejlige, afslappende dage med minimum jobs - tid til at nyde det var der masser af. Måske skal vi tænke i de baner til næste års maj ferie? På vejen hjem nåede vi lige en omvej forbi Julie som havde købt Lisbeths gamle golfbag med vogn gennem Den Blå Avis , og en smut forbi kirkegården i Todbjerg med en lille buket til Tove og Ivan.

Skulle nogen få lyst til at leje huset, kan ejer (Jens Jeppesen) kontaktes på telefon 30 68 26 30 eller mailadresse: monasvej7@hotmail.com - klik her: Annonce

.............................................................................................................................................

Februar 2005: I snart en del år er vi rejst til Provence for igen og igen at nyde stemningen og det gode vejr. I år prøver vi noget andet. Vi søger efter et lækkert sommerhus i Danmark, nærmere bestemt i Nordjylland, fra Agger til Skagen. Vi ønsker at finde huset med alle de bekvemmeligheder vi kan finde, så vi både har mulighed for at nyde den rigtige sol udendørs og et solarium indendørs, hvis solen svigter. Kan vi også få udsigt over Vesterhavet, gør det bestemt ikke noget. Efter at have kigget noget på Nettet opdager vi, at der er stor forskel på lejepriserne og de falder ud til vores fordel da vi planlægger ferien i maj måned.

14. februar 2005: Vi har nu bestemt os og har plukket nogle billeder fra udlejningsbureauets hjemmeside. Huset ligger 200 meter fra vandet ved Grønhøj mellem Blokhus og Løkken. I annonceteksten står der følgende:

I et roligt kvarter, centralt mellem de to badebyer Blokhus og Løkken og ikke langt fra den flotte, brede sandstrand ligger dette feriehus. Det er indrettet med et lille køkken i tilknytning til spiseafdelingen, der grundet de store vinduespartier er meget lys. Her finder I også den skønne pejs, som med sin behagelige varme skaber en særlig hyggelig atmosfære, ikke mindst når I har nydt en lang vandretur ved Vesterhavet. Fra køkken/alrummet fører en trappe op til 1. sal, hvor den hyggeligt møblerede opholdsstue ligger. Herfra kan I skimte havet. Fra køkken og entré er der adgang til to store gode terrasser, der er ideelle til solbadning og hyggelige grillaftener i det fri. Fra den ene terrasse er der adgang til et anneks med to enkeltsenge. Derudover er der naturligvis også pool-afdelingen med den attraktive swimmingpool samt en bruser!

Det tegner jo ganske godt og vi glæder os allerede.

Billeder fra bureauet:

Klik på billederne for at forstørre dem

Det vil være dejligt at være feriegæst i vores eget land og vi håber at få tid til at besøge de omkringliggende byer:

Molen i Vorupør set fra oven Her findes meget rav  Læsø

Links:

Vejret i området lige nu: