En forlænget weekend i Tromsø 2009

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

16. maj 2009

8. maj 2009, fredag

Turen er gået til Tromsø – en forlænget weekend, St. Bededags ferie, fredag, lørdag og søndag.

Turen har været på tegnebrættet i en rum tid (se ned i bunden af denne side) og det var spændende at sætte kursen mod Tromsø, som ligger et pænt stykke over polarcirklen.

Der bor ca. 40.000 mennesker i Tromsø på et forholdsmæssigt lille område og bycentrum er ikke særlig stor.

Vi startede i så-som-så vejr i København, mellemlandede i Oslo (Gardermoen) hvor der ikke var megen sol, men efterhånden som de sidste 1½ times flyvetur nærmede sig sin afslutning, blev det bare flottere og flottere. Skyerne forsvandt mere og mere og sneen på de norske fjelde var hvid og det hele var imponerende. Synd at kameraet ikke var prioriteret.

Vi landede i 11 gr. og næsten klar himmel. Hurtigt til hotellet og lige løse en jobopgave og så blev næsen sat mod oplevelser.

De første billeder taget fra hotelværelset

Det var midt eftermiddag da vi kunne forlade hotellet og da vejrudsigten ikke så lys ud for lørdag og søndag, var målet Fjellheisen. Dette er en svævebane som går op til 420 m.o.h. på 4 minutter og det var bare at tænke på åndedrættet på vejen op, da hele Tromsø åbnede sig.

På vejen (med taxi) derud, kunne vi vælge at køre over fjeldet eller gennem tunnellen. Vi valgte det sidste og fik en virkelig aha oplevelse. Midt inde i tunnellen kom vi til en RUNDKØRSEL og efter denne - endnu en. De der nordmænd kan da vist noget med at lave genveje med al deres dynamit.

Der var ikke meget lys til skarpe billeder

Billederne fra Fjellheisen fortæller sikkert mere end ord.

Efter at vi kom ned vandrede vi til Ishavskatedralen, som er en utrolig smuk og lys kirke. Den er blevet renoveret i det sidste år og er en stor oplevelse. Igen må billederne forhåbentligt fortælle.

På vejen til kirken - en gut der legede med sneen

Katedralen og Fjellheisen ligger ikke på selve Tromsø, som er en Troms Ø, så en lang og HØJ bro skal forceres og i gågang med en smule kriller omkring højder, så kiggede jeg ikke meget ned. Krilleren kom sikkert mest da det kunne opfattes, at fortovet var tilbygget. Det knirkede og gyngede hver gang en bil passerede og når lastbiler eller busser kom forbi - fortovet  holdt. :)

Solen var i den grad med os og der var meget liv i gaderne, både af forårsnydende mennesker, men det slog os også begge, at der er mange skæve eksistenser som gjorde sig bemærkede. Byens fortove virkede lidt nedslidte som jeg husker det fra Reykjavik – måske er det helt naturligt efter en lang, kold og meget mørk vinter.
Vi oplevede en meget positiv holdning fra mange forskellige der kunne høre at vi kommer fra Danmark. Endda var der en der bemærkede at vi i Danmark havde fået en ny prinsesse – han blev lige opdateret med at det faktisk var en prins vi havde fået.
J

En lun gade der emmer af forår, med sneklædte fjelde ude bagved

En taxichauffør fortalte, at han skulle køre hele natten og glædede sig til den oplevelse, da solen ikke rigtigt går helt ned før den er på vej op igen og om 14 dage begynder midnatssolen at titte frem. Som verden dog er forskelligt og spændende skruet sammen.

Vejret i dag – det kan der fortælles rigtigt meget godt om. Det har været meget, meget flot med temperaturer op mod 15 gr. og så med sneen på fjeldene der lyser flot omkring os på alle sider. Sikke en dag.

Det er sjovt at lege med fotografering. Her, sådan en aften, med vinduet åbent, lidt koldt om tæerne men fantastisk at sidde i meget udendørs lys – klokken nærmer sig bare elleve – og så eksperimentere med blænde og lukketid under den manuelle betjening af kameraet.

9. maj 2009 – lørdag

Det blev en sen aften med mange billeder og derfor blev det lidt sen morgenbord, som vi skal prøve lidt tidligere i morgen, da alle lækkerierne var halvkolde og lidt kedelige. Glæden til at skulle have et varmt spejlæg med sprød bacon til blev lidt begrænset. Ellers – hotelkædens morgenborde er berømte for deres store udvalg fra alt sundt til det der æg og bacon.

Bussen blev fundet og så gik det over stok og sten tværs over øen. Fra vest hvor vi bor lidt fra alfarvej til øst hvor selve byen ligger og gemmer på de oplevelser vi har ønsket os.

I dag blev det til at overse. Museet der har fokus på de gamle norske polarfarere Polarmuseet åbnede i 1978 og har mange interessante informationer og udstillinger af forholdene fra dengang der ikke fandtes GPS og redningshelikoptere. En spændende oplevelse.

Herefter gik traveturen mod syd ad de gader og stræder vi lærte at kende i går og målet var Polaria samt Polarstjerna som er en gammel sejlbåd nordfarerne anvendte i fordums tid. Her var der desværre ikke åbnet for sæsonen endnu. Polaria var et miks mellem polarhistorie, en storslået film vist på fire kæmpeskærme og med masse af lyd og videoeffekter.
Der er et sæl bassin med opvisning og det trækker jo altid børn og lige sjæle til.

Norge er riv dyrt at besøge – det vidste vi, men alligevel tog det pusten lidt fra os, at regningen for 2 sandwich + 2 x ½ liter vand kunne løbe op i 186 kroner. Ok nok er kursen ca. 85, men der er immervæk betalt for 20 minutters times forsinket frokost i et indkøbscenter. Her på hotellet er det let at sammenligne priserne med niveauet i Danmark, og de taler ikke til Norges favør.
Som sagt – vi vidste det, så ingen klage.

Sneen ligger stadig i baggårdene

Candyfloss hitter stadig

Bussen?

Middagen var en hovsa oplevelse.
Hovedret: Strimlet, stegt oksekød med grøntsager, bearnaise og pommes. Kødet var lunkent og retterne må ud med et smil og kom ind 3 minutter efter, med en lun tallerken. Kødet var uforandret lunkent og tallerkener måtte ud endnu engang. 3. Gang lykkens. . . Det blev taget med godt humør – også af vores søde servitrice, som for 4. gang skal til Roskilde Festivalen og herefter på en backpacker tur til Sydeuropa, Italien, Frankrig, Spanien.

Tiden var inde til at få redigeret det der er skrevet hidtil og få kigget billeder igennem og det er igen en speciel oplevelse at sidde frem til omkring midnat i meget udendørs lys, med vinduet åbent på vid gab og se ud på de sneklædte fjelde.

Aftenbelysning - klokken er altså mere end 23

10. maj 2009 – søndag

Tiden går som altid for hurtigt, når vi er på opdagelse. Hvad skulle vi bruge søndagens timer til, inden flyet skulle lette kl. 16.00?

Oplevelsen fra i fredags med Fjellheisen havde sat sig og måtte opleves igen. Suget af at hænge mellem himmel og jord i en svævebane er dejligt og det er dejligt at være sluppet for højdeskrækken – tilsyneladende.

På vejen op var der en flok med kæmpestore rygsække der viste sig at indeholde hanggliders. Det ville have været en vild og flot oplevelse at se dem svæve ud fra toppen. Det viste sig at flokken havde en instruktør med og det hele gik ud på at træne i at holde styr på de mange liner og folde skærmen oppe i vinden. De smukke farver i hanggliderne, action, sneen i baggrunden, sol og næsten blå himmel – endnu en god oplevelse.

Vi var deroppe et par timer og fandt et par busruter der passede tilbage til hotellet, hvor vi havde fået lov til at beholde værelset til kl. 14, som passede meget godt med flyafgangen kl. 16.

Som altid, når vi er på vej tilbage og sidder i en lufthavn, kan vi godt springe denne transport og ventetid over, men sådan er det.
Vi havde igen oplevet så meget.

Som tidligere skrevet er stort set alt hunde dyrt i Norge. I gætter det næppe:

2 halvstore glas af den lokale øl i Tromsø Lufthavn kostede såmænd bare 160 kroner – åh ja, det var for begge! ! ! ! !

Nå – de smagte godt og når vi er på disse rejser og specielt denne, hvor hverken hotel eller fly kostede noget, skal vi bestemt ikke klage. Årsagen til denne billige oplevelse er beskrevet nedenfor.

Under turen fra Tromsø til mellemlandingen i Oslo tog Lisbeth sig en ’Farmor’.
En ”Farmor” ?
Lisbeth kan bare sove og godt er det.
Søn Morten opfandt begrebet ”en farmor”.
Når de er ude at køre med lille Kristoffer og den små falder i søvn, så tager han sig ind imellem lige en ”Farmor”.

Flyet fra Oslo til København venter derude

Resten af rejsen gik efter planen og vi var hjemme lige ved solnedgang og små Basse var på P pladsen og var glad for at se os – endnu engang.

PhotoStory fra dagen

Igen lykkedes det at rejse ud, se og opleve nyt, og godt var det.

Er Grønland rykket nærmere i vores tanker om oplevelser?
Vi tror det.
Hvad siger du Birgit?

:-)

Se WebCam derfra.

****************************************************************************

12. maj 2009

Her kommer inden længe en beretning om vores forlængede weekend i Tromsø fra fredag den 8. maj til søndag den 10. maj. Det var en meget spændende og flot oplevelse.

Lige nu i Tromsø

16. februar 2009

Her ligger hotellet - klods op ad flyvepladsen

Vis stort kort

11. februar 2009

Så faldt det hele på plads ved hjælp af kundeservice. Der manglede en reservationsdetalje i systemet for Tromsø - den er nu på plads, så vi har fået bekræftet den oprindelige reservation. Rigtigt godt, da tiden passer os allerbedst.
Nu er det blot at vente på at bøgen springer ud.
;-)

10. februar 2009

Det virker lidt forhekset. Det viser sig at hotellet er fuldt booket, så vi må finde en anden dato for indflytning. Heldigvis kan flybilletterne ændres uden omkostninger.
Der kommer snarest nyt.

09. februar 2009

Ups -
Der blev lige reserveret et forkert hotel i går. Opdagede at hotellet var bestilt i Trondheim og der er lidt langt fra flyvepladsen i Tromsø og dertil - sådan ca. 1200 km og det er en sjat i taxi. ;-)

Der er bestilt ændring og det burde ikke give problemer.

07. februar 2009

Ved at kigge lidt på forskellige pointsystemer hos SAS og hotelkæden jeg anvender viser det sig, at der er optjent ganske mange af slagsen og de står sådan set bare og venter på at blive anvendt til en ekstra oplevelse.

Her på matriklen er der som bekendt ikke langt fra tanke til handling og nu er der barberet en del points af systemerne til en kommende oplevelse i forsommeren 2009 og så håber vi vejret endnu engang er os nådige.

SAS letter fra Kastrup en fredag kl. 09.30 og efter en kort mellemlanding i Oslo sættes kursen mod Tromsø, hvor der efter planen landes kl. 13.35. Det er langt mod nord og det bliver en helt ny oplevelse at komme nordpå i stedet for at søge varmen mod syd.

Ved bestilling af flybillet viste det sig, at man selv skal betale flyskat, så turen kommer til at koste den formidable sum af 590 kroner for os begge, inkl. hotel - det er skrapt nok. ;-))

Kart

Søndagen efter letter vi igen mod København - igen med en mellemlanding i Oslo og ankomst til Kastrup kl. 20.00. Der var endda points nok til at vi kan forvente at få lidt at fortæring undervejs uden selv at skulle betale

Vi skal bo på Scandic Hotel, Tromsø, hvor der venter et rigtigt godt værelse og den kendte service, som kendetegner hele gruppen af hoteller.

Lobby

Hotellet ligger tæt på centrum

Hvad katten skal man da lave i Tromsø? Byen ligger jo oppe på den anden side af polarcirklen! !. Jamen netop derfor. Efter byens hjemmeside er der nok at tage af.

Tromsø er Nordens største by nord for Polarcirklen og har verdens nordligste universitet, ølbryggeri og domkirke. Byen lever af undervisning, forskning, administration, fiskeeksport og satellitteknologi. Centrum i nord har 66.000 indbyggere og kommunen er på 2.558 m2.

Her er lidt tanker for oplevelser:

Solen bliver først til midnatssol den 21. maj men i hele måneden er der ikke rigtigt nattemørke

• Ishavskatedralen må besøges

Photo: Bård Løken

• Fjellheisen - En svævebane som går op i 421 meter over havet. Uanset hvor meget det måtte give sug i maven, så skal den prøves, både for at teste min egen højdeskræk, men mest for at få en flot udsigt over byen, da der naturligvis er er flot solskin