Lissabon i august 2012

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

08. september 2012

Turen gik til Lissabon, Portugal

Så nående vi frem til fredag 24. august, hvor det portugisiske flyselskab TAP  ventede på os i Københavns Lufthavn.

Vi havde 3½ times flyvetur foran os og de timer gik såmænd stille og hurtigt. En lille (meget lille) en på øjet, men bare kigge ned på skyer og landskaber undervejs.

Lejligheden vi have lejet levede helt op til forventningerne og gutten fra bureauet var hurtig og effektiv til at give os de få instruktioner.

Pakkede hurtigt ud, da klokken kun var 14 (en time efter vores normaltid),

Vi kom ned til en ukendt by og skulle finde nogle punkter vi skulle/ville se og opleve og det brugte vi eftermiddagen til og fik det første overblik. Aftensmaden stod på skinkeskiver med pasta og tomatsovs.

Dagen efter (lørdag) blev lang og en anelse besværet af mit nye knæ, som jeg fik i april:

26. juli 2012 - Oplevelsen om et nyt knæled

men vi endte med at komme omkring mange smukke steder og fik gået det meste af 10 km. Det gjorde ondt i bevægeapparatet, men det gik i sig selv, da vi var tilbage i boligen. Måske havde jeg spændt forventningernes bue for hårdt, da jeg blev ked af at have ondt i det nye og gamle knæ, men herregud, det var jo egentligt at stoppe mens legen var Ok. Vi skulle bare liiiiiiige se ditten og datten.

Søndagen var planlagt til at vi ville ud at sejle på floden Tervo og bad en taxi køre os til terminalen. Han kunne tilsyneladende ikke et enkelt engelsk ord og vi kan bestemt ikke det lokale sprog. En anelse frustrerende da han først kørte os til en vestlig terminal som var lukket og herefter tilbage og videre til en østlig terminal. Pudsigt nok var den også lukket og om han planlagde at tjene en dagløn med os som passagerer, eller han bare ikke vidste nok står i det uvisse.
Vi stod ud af bilen ved sidste stop og betalte 9,4 € for køreturen – så blev vi så kloge. Også kloge på, at det ikke koster mange € at køre i taxi på de kanter.
Traskede langs vandet hvor den rigtigt sjove oplevelse var, at der lå en terminal for tur sejlads og hvor en sød pige forklarede at de sejler klokken 15 og at turen ville tage 2½ time. Det havde den gode chauffør nok ikke helt vidst om, når vi nu skal være positive.
Vi tyggede kort på dette og bestemte os for at vælge fra og indtage byen i stedet for at vente i nærheden i 3 timer, som er som Tivolis
rutschebane – op og ned, så der blev lige taget en puster ind imellem.

Vi havde vores iPhones med GPS installeret, og kunne bedre komme omkring i stedet for et kort over byen. Sådan er nutiden indrettet og Ok med det.

Turen sluttede med små 10 km og det var godt at komme tilbage til lejligheden, hvor begge AC var sat til at køle ned og det var lise at komme tilbage til nedkølede værelser og kunne tillade os at åbne vinduer og terrassedøre, da det var dejligt køligt at komme retur.
Aftenen (maks. 1 time) blev brugt på oprydning og nedpakning af vores kufferter, så de var klare til næste morgen, hvor vi skulle af sted tidligt, da flyet lettede eller skulle have lettet ca.9.10, men der gik lidt tid, før flyet lettede.

Lidt stemningsbilleder fra sidste aften

En lærerig oplevelse. Alt var klappet og klart inden taxien der skulle køre os til lufthavnen og aftalen med udlejer var, at blot skulle lægge nøglerne på bordet og lukke døren og et var det. På vej til lufthavnen opdagede jeg at jeg havde glemt min vest på knagerækken og hvor var mit pas?? Gæt selv.

I lufthavnen forklarede jeg situationen ved check in og mødte en forstående medarbejder. Via min iPhone kunne jeg fremvise at jeg var checket  ind til rejsen og kunne fremvise kørekort og hun slap os igennem med vores bagage.
Da vi kom frem til sikkerhedskontrollen var beskeden nået derud at jeg var uden pas, men manden spurgte bare om jeg var Mads og ville se kørekortet og det var det.
Godt at det gik så smertefrit – tror ikke det vil kunne lade sig gøre ved den kommende tur til USA, så der skal dobbeltcheckes med de vigtige papirer, formularer etc

Vi landede i Kastrup med et brag på venstre hjulsæt og kom ned på det højre ditto og endelig kom front hjulene på jorden og blev der bremset godt og grundigt.

Ok – med små skavanker i Lissabon havde vi endnu en dejlig oplevelse og tænker allerede på at forsøge os igen samme sted, næste år.

Tak for at vi kan opleve sammen.

**********************************************************************************************************************

16. februar 2012

Kunne det være rigtigt hyggeligt at sidde på egen terrasse højt oppe og nyde solen og aftenens lune vinde, hvis vi er for dovne til at rende rundt i byen hele tiden?  - det tror vi.

Lejligheden ligger få km fra bycentrum og med metro, sporvogne og busser har vi intet problem med det. Den ligger i 4. etages højde og denne gang har vi sikret os at der er elevator, så vi kan ankomme derop uden at være helt forpustede.

Vi kommer til en fuldt udstyret lejlighed med alt inkl., både omkring køkken, bad, opholdsrum, soveværelser og det er jo præcist det, som vi altid ønsker os, når vi rejser ud.

Klik på de små billeder for forstørrelse

En klog sagde engang, at én gang om året, bør man rejse ud og opleve steder, som vi ikke har oplevet tidligere og det har vi forsøgt os på i de senere år - i år bliver det så Portugals hovedstad, som er Europas vestligste hovedstad med ca. 560.000 indbyggere.

Vi rejser med det nationale TAP Airlines, som ifølge tidsplanen vil flyve os derned på omkring 3 timer. Det bliver første gang vi skal flyve med det selskab da ingen af de kendte lavprisselskaber kunne hamle op med deres priser eller også beflyver de slet ikke ruten.

Vi kan heldigvis checke ind via nettet dagen før, så der ikke er noget stress med lange køer i Kastrups Terminal 2. Herefter regner vi med at gøre som tidligere. Få lidt morgenmad, te, juice, rundstykker m.m. og SÅ starter ferien.

Land i Lissabon - Klik her

(Link til sommerhusferie tidligere på sommeren 2012)