Sommerhus ved Skallerup, 17.9 - 24.9. 2011

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

Link til planlagt sommerhusferie foråret 2011
Link til planlagt rejse til Paris foråret 2011
Link til planlagt rejse til Tromsø 2011

25. september 2011

Ferieophold i Ankerhus, Nørlev Strand, Vendsyssel fra lørdag 17.9 – lørdag 24.9.2011

Vi startede hjemmefra i går fredag 16.09.2011 mod Århus via Odden – Ebeltoft færgen, som bød på en rullepølsemad med te eller vand. Maden var overkommelig prismæssigt, men spørg lige, hvad et lille glas cola koster?
35 kroner, så de kunne beholde deres Cola. Nå, staklerne sejler jo med underskud, men det er nok ikke lige her de skal forsøge at forbedre de røde tal.

På vejen fra Ebeltoft til Århus stoppede vi ved Mols Røgeri  og fik fingre i en stor ål og et stort stykke røget torskerogn og fatter ikke hvordan de tjener penge, da det er billigt at handle her og det har vist sig ved tidligere besøg.

Vel ankommet til ”Det gamle Hotel” i Århus bestemte vi os for at rulle til Gjern for at se bedstemor og –fars hus, som så velholdt ud og herefter til kirkegården med roser til de to gravsteder. Vi var meget stille.

Burger på hotellet og relativt tidligt i seng, da det viste sig at vi kunne flytte ind i Ankerhus væsentligt tidligere end beregnet, så tidligt op til morgen og indtage et dejligt morgenmåltid og herefter blev kursen sat mod nord. Lige et stop med en buket blomster på gravstedet for kære Tove og Ivan, som vi stadig savner og så direkte til Hjørring (Føtex) for lidt indkøb. Herefter det sidste stykke til Nørlev, hvor det dejlige hus ligger og vi blev modtaget af Lucy og Poul, hvilket var hyggeligt og varmende, da de bare er rare personer, som modtager os som venner af huset. Der er en stående invitation til at smutte forbi dem til en kop kaffe, hvis vi har tid og lyst under opholdet heroppe i UdkantsDanmark, som Lucy med et stort grin omtaler denne del af Danmark. Hvis dette er et udkantsområde, så er det et godt sted at befinde sig.

Søndag

Et smut til Lønstrup, Mårup kirke, som er pillet ned grundet nedstyrtningsfare og Løkken med omegn bare for at få egnen lidt ind under huden igen og ellers i og omkring huset, da vejret var lidt ustabilt – kald det bare regn.

Spa’ kunne jeg ikke få til at virke, heller ikke hverken sauna eller varmepumpe og ringede til Poul, som kom ½ time senere. Han konstaterede, at tidligere gæster igen havde trykket forkert på de mange betjeningsknapper, hvilket kunne være lidt generende engang imellem. Det blev rettet til, så alt virker efter hensigten og Poul tog søndagsopgaven med et stort smil og heldigvis bor de kun ca. et kvarters kørsel herfra. Alt i alt en god dag hvor roen lagde sig over os og hvor der blev tid til to-tre omgange med terningespillet Meyer. Svært hyggeligt selv om jeg blev suveræn taber, he, he.

Mandag

Op til Hirtshals for at opleve Bunkermuseet, som viser alle efterladenskaberne fra tyskernes værn mod vesten tilbage i fyrrerne. Imponerende stort, men vi fik ikke set så meget, da mine knæ venter på kærlig og effektiv behandling på Sygehuset efter hjemkomsten. Irriterende at rende rundt med et knæ der ikke vil hvad jeg så gerne vil, men det bedrer sig ganske sikkert.

Forbi SuperBest i Højene og de har stadig smålune stege i delikatessen, så den sene frokost var sikret.

Vejret var igen ustabilt og specielt eftermiddag fik vi en ordentlig spand vand, men så lukker man da bare døre og vinduer og smider en brændeknude i ovnen og så er alt godt. ;).  Lisbeth trodsede vejret og smuttede ned på stranden og fik gode billeder med tilbage

Ankerhus

Stranden

Tirsdag

Mod Rubjerg Knude, med det tilsandede fyrtårn og det var en lille skuffelse. Adgangsveje er omlagte, så muligheden for at komme derop, ville være en ordentlig travetur og kombinationen af den, mit knæ og silende regn fik os til at opgive og det var trist, da vi begge var opsatte på at komme derop endnu engang. Det blev til en køretur i området og bl.a. til Hjørring, som er en dejlig og velholdt by, som den i grunden også var, da jeg var der første gang i midten af tresserne. Vejrudsigten lover opklaring senere på dagen og det kunne være lækkert at få nogle skud af solnedgangen.

Onsdag

Vi satsede på tørvejr og det lykkedes at komme af sted mod Ørnereservatet ved Bindslev med en smule regn da vi kørte herfra og det lysnede mere og mere på vejen mod nordøst. Skægt at komme ind på Hirtshals motorvejen sådan omkring kl. 9 morgen, hvor vi hjemmefra er vante til mega trafikkøer og her var køer primært dem der stod på markerne. Ellers ikke antydning ad morgentrafik, he, he.

Rovfugleshowet har vi oplevet tidligere, men blev endnu engang imponerede over, hvad man kan gøre med de mindre falke og de store rovfugle. At de bare forsvinder ud i det fri og alligevel vender tilbage til falkoneren efter hans kald og lokken med godbidder. De virker bestemt ikke til at være i nød i denne form for fangenskab.

Herfra til den tilsandede kirke ved Skagen og det var i grunden en lille skuffelse, da vi i tankerne måske havde sammenlignet omgivelserne med det tilsande Rubjerg Fyr, men her var det såmænd blot et kirketårn som tittede op af jorden / sandet og det var det.

Ind til Skagen by og rullede lidt rundt og naturligvis forbi Slagter Munch. Måske har vi glemt prislejet siden vi var her sidst i 2009 eller også har den gode slagter skruet en del på berømmelsesskruen, da der er tæskedyrt, men absolut lækkert.

Herfra til Kandestederne og ned til stranden, hvor der stadig ligger bunkers fra fyrrerne. Man må tage hatten af for tyskernes arbejde da de dengang besøgte vores land. –de har grundigt efterladt minder om deres besøg.

Fra Kandestederne vi Skiveren og til kanten af Råbjerg Mile, som er den største vandreklit i Danmark og imponerende at se på, på afstand.

Nu trængte et ønske sig virkeligt på – en ristet pølse kom i fokus og i Tversted var der to udleveringssteder, men lukkede. Længere ned mod stranden skete miraklet – en åben bod, som sælger IS – hvem pokker vil spise is, når en hot dog med det hele er i fokus. Suk. Alligevel. . .

Turen retur til huset gik via Hirtshals og enhver ved, at der i sådan en havneby SKAL der være en pølsevogn eller to og ganske rigtigt – her blev der bremset med hylende dæk og lavet en feberparkering og ind i Mekkaet og glæde sig til det bestilte. Jeg rakte storsindet mit dankort ud til betaling, men njah – dankortet var ikke helt slået igennem her (Lucy – hvem talte om UdkantsDanmark)?. Heldigvis var der kontanter i bilen og vi sukkede af velvære. Tænk, at noget så banalt kan blive så vigtigt, men det smagte altså godt.

Den korte vej tilbage til huset og ren afslapning med læsning, tv, lidt god mad i form af gule ærter med wienerpølser fra Slagter Munch og blive blæst igennem af dyserne i Spa’.

Torsdag

God morgensøvn frem til 8. Dejligt at kunne slappe af uden nogen plan for dagen.

Lidt regn, mere blæst og større bølger i det store vand. Den brede strand er skrumpet helt ind, så kørsel på den ville være hasard. Dette har været ”en dag på kontoret” med mange kontakter via cyberspace og små ture omkring huset og nede ved stranden, hvor bølgerne laver skumbolde, som flyver hid og did. Det rigtige Vesterhav, når det viser dig fra den lidt barske side.

Fredag

Lidt forberedelser til afrejse i morgen, en tur på stranden samt besøge centrum for julehygge i Pandrup, nærmere betegnet Etly Klarborg

Etly Klarborg

Lørdag

Tid for den sidste nedpakning. Lucy kom med sit dejlige store smil og smittende latter og vi fik afregnet forbruget af strøm, fik en kop te sammen og så kunne vi i god tid rulle tilbage mod Ebeltoft for at tage færgen over til Odden. Ved Mols Røgeri var der et hurtigt stop, så vi lige kunne få en af deres nyrøgede ål med hjem til søndagsfrokosten sammen med vores naboer. Ål var så nyrøget, at der ikke måtte skæres i den lørdag og da den skulle "pelses" søndag, var det et pillearbejde, da den stadig var meget blød i kødet, men det lykkedes og blev en rigtig god mundfuld i efterårssol udendørs på terrassen. En dejlig måde at afslutte en vellykket uge på.

Sidste billede inde afrejsen

****************************************************************************************************

28. februar 2011
En dag før foråret er officielt (hvor godt)

Vi har igen lavet aftale med Lucy og Poul om at kunne flytte ind i deres dejlige sommerhus nord for Lønstrup. Huset, som jo er en drøm at bebo, hvor ejerne selv vil gøre rent til næste ankomne gæster, så alt er perfekt og i orden og det indgår i den samlede lejepris.  Der er 150 meter gåtur til stranden mod Vesterhavet og der er rige muligheder for at dyrke vores hobby - det der med at tage fotografier. :o))

Ankerhus

Vi kan ankomme ca. 15.00 og tænker at gøre ophold hos den lille familie i Lisbjerg (Århus) på vejen til Vendsyssel. Familien er på det tidspunkt ikke er helt så lille, da de venter familieforøgelse i juni (en ønskepige), og det bliver hyggeligt med sådan et stop-over.

Turen til og fra sommerhuset vil være via Mols-Linien. Udturen går med Odden - Århus

og returrejsen med Ebeltoft - Odden

og vi kan glæde os til de lækkerier, de kan servere - morgenbuffet og middagsbuffet. Priserne er høje, men en del af ferieoplevelsen.

;o)

Rubjerg Knude (fyret)
Hirtshals Fyr
Løkken
Blokhus (kørsel på stranden til Grønhøj)
Tversted
Osv.

Der er meget at tage fat på i disse omgivelser

Tænk - allerede inden vinteren har sluppet os, kommer alle disse tanker og planer på bordet. Rart