Tallinn 28. - 30. maj 2010

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

01. juni 2010

Så fik også prøvet den del af vores Verden.
Turen gik planmæssigt fredag den 28. maj med SAS til Arlanda efter at bilen var parkeret på P 15 i Kastrup.

Igen måtte vi lære at det kan være dyrt at spare:

• Det var planlagt at tage lufthavnsbussen fra Arlanda til Trafikterminalen i midten af Stockholm og denne tur kostede SEK 119 per næse. Turen var hyggelig og fredelig. Fra Trafikterminalen var der omkring 6 km til havneterminalen og det måtte være overkommeligt at tage en taxi derud - var vi godtroende nok til at mene. Da vi kørte fra terminalen meddelte chaufføren lakonisk at der var fast pris på denne tur og den ligger på 200 SEK. Alt i alt: SEK 438.

Det groteske var at vi hjemmefra havde forudbestilt taxi retur til Arlanda for i alt SEK 350 - så kunne vi lære det.

Vi checkene ind i Tallink terminalen uden dikkedarer og var spændte på, hvordan vi skulle bo og blev ikke skuffede. Dejlig dobbeltkahyt med udsigt i sejlretningen. Billederne burde fortælle lidt om dette.

Vi havde besluttet at spise i restauranten med buffet. Her kunne vi nok drømme os lidt tilbage til vores tur med Pearl of Scandinavia fra DFDS, hvor samme type buffet blev indtaget i rolige omgivelser.
Her gik det lystigt til. Vi var blevet anbragt tæt på køkkenregionen hvilket tydeligt kunne høres. Masser af larm og skramlen med porcelænet. Nå - mætte blev vi. Vi havde valgt at spise tidligt for at få lejlighed til at nyde den smukke sejlads ud gennem den svenske skærgård og den var som altid rigtigt smukt, specielt da vejret var med os.

Det er dejligt at sove ombord på så stort et skiv, ro og fredeligt.

Næste morgen var der roomservice med et overdådigt udvalgt af delikatesser: Juice, te, kogt æg, jogurt, spejlæg, stegte pølser, bacon, laks, løjrom, pille rejer, ost, skinke og ikke mindst frugt i lange baner. Tænk at sidde der i dejlige badekåber og bare nyde og nyde, selvom regnen faldt tungt på vinduerne. Herligt.

Byen Tallinn virker ikke specielt stor og vi fandt hurtigt den gamle bydel, hvor vi tilbragte en rum tid. Der var flere vandhuller, hvor vi kunne slukke tørsten med sulten og masser af muligheder for at tage billeder.
Vi fik gået mange skridt rundt i byen og havde det hyggeligt - ikke mindst fordi vejret endnu engang var med os og lod solen titte frem.

På tilbageturen passerede vi endnu engang den ene forretning efter den anden, hvor der blev solgt øl og sprut. Det må virkeligt være en mangelvare til fornuftige priser for svenskere og den lokale befolkning, som slæbte øl kartoner i læssevis til og fra båden, hvor der også var en massiv handel med drikkevarer.

Spisningen til aften springer jeg let hen over her. Det er ikke noget at bruge meget tastatur på. at tro at vi kunne komme til spisestederne uden forudgående reservationer var ikke gennemtænkt. Vi endte dog ikke med fiskefilet med pommes. . . . . . .

Ved afsejlingen mod Stockholm begyndte det at småregne igen, så igen ren hygge at være i kahytten og bl.a. følge Melodi Grand Pris, hvor Danmark fik en fortjent 4. plads, selvom vi alle havde var gået efter guldet.

Søndag morgen var klar og smuk tilbage gennem skærgården. På TV skærmene kunne vi følge sejlruten på et af programmerne og det er fantastisk som de store skibe kan navigere på relativt lidt plads.

Den bestilte taxi havde fået sig placeret i Frihavnen i stedet for i Värtahamnen så der var lidt kriller indtil han fandt frem til os, da tiden check-in i Arlanda var lidt tæt, men chaufføren trådte hårdt på speederen, så vi nåede kom i tide.

Turen tilbage til København var en smule forsinket, men vi nåede at komme hjem og se den sidste 3. del af Formel 1 fra Tyrkiet, hvor Hamilton vandt over Button med Webber på den 3. podieplads. Løbet vil bl.a. huskes på  at Vettel forsøgte en hasarderet over makkeren Webber og Vettel måtte udgå. Pinligt

Turen var stort set vellykket. Baltic Queen kan jo ikke gøre for at vi tidligere har prøvet at sejle i Owners Suite med udendørs jacuzzi fra København til Oslo og retur og her fik en uovertruffen oplevelse.

Endnu engang tak til os begge for at vi sådan har lyst til at smutte omkring.

**********************************************************************************************************

12. maj 2010

En positiv overraskelse er altid velkommen.
Det viste sig at SAS er i det gode hjørne, så vi kan flyve til Stockholm / Arlanda for opsparede bonuspoints og dermed spare 2 x 600 km på motorvejen.
Der kører en lufthavnsbus fra Arlanda til Stockholm Centrum, hvor der er få skridt til Tallink Terminalen, så det kan ikke passe ret meget bedre.

15. marts 2010

Så kom alt på plads - opgradering til en Suite for små penge er endeligt aftalt og bekræftelse modtaget fra Jette hos Seatravel i København.

Valget står mellem disse to udgaver af herligheder:

06. februar 2010

Omtalte opgradering af kahyt burde være en formsag og den kommende oplevelse taget i betragtning, så er prisdifferencen bestemt overkommelig - hold fast det bliver dejligt at kigge ud af vinduerne i sejlretningen og nyde skærgården fra og til Stockholm. En lille appetitvækker om ankomst til Stockholm en smuk morgen, fra YouTube. . . . . .

20. februar 2010

Hotelkæden jeg benytter er kommet med et spændende tilbud til stamkunderne.

Brug af opsparede bonuspoints til et minicruise med Tallink-Silja Line mellem Stockholm og Tallinn, Estland.

Mulighederne er at sejle mellem Stockholm og Helsingfors, Turku, Tallinn eller Riga og valget er faldet på Tallinn.

Pointene giver adgang til en De Luxe kahyt og vi er ved at undersøge mulighederne for at blive opgraderet til en suite da vi må erkende at vi er til dejlig luksus. Denne type kahytter ligger højt oppe og med front mod sejlretningen og giver en godt udsigt når vi sejler ud igennem skærgården.

Turen sejles med det topmoderne skib Baltic Queen, bygget i 2009. Der er 12 dæk, med plads til 2.800 passagerer, og skibet skyder en fart på 24 knob.

Der er afsejling fra Stockholm kl. 17.45. Et kort ophold i Mariehamn undervejs og ankomst kl. 10 i Tallinn. Skibet returnerer kl. 18 så vi har ikke for meget tid til at få et overblik over hovedstaden, men med lidt planlægning skal det nok gå.

Kahytten er rummelig på omkring 30 m2, placeret forrest og højt oppe, separat soveværelse, sofagruppe med lænestole, brusebad, wc, minibar, LCD TV, telefon og skrivebord. Speciel morgenmad og forfriskninger (soft drinks og frugt). Det vil være til at holde ud. ;-).

Klik for forstørrelse

Vi bør ikke komme til at lide nød med hensyn til mad, da der er 5 forskellige restauranter at vælge imellem.

• Gourmet Restaurant

• Russian á la Carte Restaurant

• Grill House

• Buffet

• Café

Turen planlægges til at blive i maj eller starten af juni. Vinteren varer som regel længe i Estland og de har et kort forår inden den varme sommer sætter ind.

Tallinn:

Vis stort kort

Her kan vi kigge lidt digitalt på rejsemålet: Tallinn

En side der giver god inspiration omkring planlægningen kan besøges her: Tallinn

Turen til Stockholm og tilbage tager sin lille tid, men der er med sikkerhed mange steder at gøre ophold / pauser og se frem til endnu en ny oplevelse og kunne tale om det på vejen tilbage.

Klik for stort billede

Fra Malmö til færgeterminalen i Stockholm er der ca. 630 km / ca. 6 timer, så det er til at overse i en god bil . . .  .

Spændende kan det blive. . . . .