Athen, August 2006

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

26. august 2006

Rejsen gik til Athen i August 2006

Onsdag morgen den 23. august startede rejsen. Vi var kommet ganske sent til ro efter møde omkring Mor Anna, så da vækkeren startede kl. 03.15 var det bare lige i overkanten. Uden at udveksle for mange høfligheder, blev vi færdige til den fastsatte tid og rullede ud herfra kl. 04.30. Regnen havde forinden styrtet ned og vi var forberedte med paraplyer, men miraklet kom, regnen var stoppet både her og i Kastrup, hvor man går en tur på godt 10 minutter fra billigste P-plads til terminalen.

Alt klappede – et godt råd til andre, der skal igennem sikkerhedscheck. Er der lange køer i både terminal 2 og 3, så vælg en smutvej. Mellem terminal 2 og 3 er der en lille indgang til sikkerhedscheck ved Seven Eleven og her gik vi smertefrit igennem. På den anden side gav det et luksusproblem, at vi skulle sidde, søvnige og trætte i afgangshallen og ikke orke så meget.

En stille morgenstund i Kastrup Lufthavn

Flyet afgik næsten til tiden og landede på minuttet i Athen. Heldet var med os – flyet havde mange ledige pladser, vi havde 3 sæder til os selv og det er altid rart ikke at sidde så trangt. Vi flottede os og tog en taxa til hotellet, hvor vi ikke kunne checke ind ved normal disk, men blev sendt på 11. etage, hvor der var speciel indcheckning for executive medlemmer og hu hej hvor vi fik i pose og sæk. Værelset var endnu ikke rengjort, men vi kunne frit benytte loungen til ophold, kaffe, te, kolde drikke, frugt og meget andet godt og 3 kvarter efter kom den søde pige og meddelte, at det nu var det tid til at flytte ind. Mildest talt Ok værelse på 12. etage, med kryds og det hele og udsigten – direkte mod Akropolis, så vi næsten ikke kan vente til mørket falder på for at forsøge at tage gode aftenbilleder.

Den beskedne udsigt fra værelset

En sådan bruser burde alle have det privileger at stå under - et vandfald, mildest talt (Hvad mener du Carsten)?

Vi vandrede en tur i retning af Akropolis og kom til den gamle bydel Plaka, som er meget speciel, med et væld af forretninger, boder, lidt taskenspillere men en spændende stemning og et overflod af restauranter, som allerede midt på eftermiddagen var godt besøgt. Mange billeder blev taget. Ømme fødder blev det også til.

Enkel aircondition. En vandforstøver op foran en ventilator. Ideen virker bekendt! ;-)

Noget helt overraskende – hver gang vi stoppede op ved minikioskerne og jeg havde taget et par flasker vand fra køleskabene, sagde de rare mennesker – ”Yes sir, one €”. Jeg må jo være kendt her på disse egne uden at vide af det siden de, uden tøven, tiltalte mig på engelsk – underligt. ;-))

Vi havde trasket en rigtig god bid vej og glædede os til at komme op på værelset som er med AC, så her kunne vi køle ned. Temperaturen i dag var godt 32 gr. og det rækker inde i de små gader, hvor det ikke lufter så meget.

I morgen er der tanke om at besøge Athens havneby Piræus og finde et af de små skibe, som sejler ud til nogle af de omkringliggende øer, hvor der er mere af den græske stemning vi forventede, og ikke fandt på førstedagen, her i hovedstaden.

Aftensmaden bliver roomservice med gode bøffer og et glas vin og mon så ikke den tidlige morgenstund indhenter os, så aftenen bliver kort? Aften billeder blev sådan:

Torsdag morgen blev der sovet igennem og det var godt at indhente søvnen. Morgenmaden var lækker med masser af frugt og også de der usunde sager, som røræg, bacon og små pølser, så der var tilbud på ”alle hylder”. Utroligt lækkert at vi kunne sidde i loungen med udsigt over hele byen og blive vartet op. Inden morgenmaden måtte vi hellere klæde os passende på, men de andre gæster optrådte bare helt ”casual”, shorts, sandaler, afslappet påklædning, så sådan bliver det under resten af opholdet. Morgen udsigten var smuk:

Turen gik til Piræus, som er Athens havneby, ca. 15 km fra centrum og der er masser af transportmuligheder. Tog, metro, busser m.m. Vi havde fået øje på en ø, Egina, som ligger 3 kvarters sejltid fra havnen, og 1 minut før afgang købte vi billetter og nåede båden. De kalder den en hydrofoil, som det jo ret beset er, men for en af lidt voksen årgang hedder det stadig en flyvebåd, som dem vi kender fra Havnegade i København til Malmö.

På Egina, som ikke er særlig stor for kørende, gik vi rundt i de små gader og gyder. Det var altså varmt – tro os, men med passende pauser i skyggen og masser af vand, var det til at holde ud.

Ledningsføring

Coast Guards - Søde at se på

Gammelmor vil i vandet og kom det

Lidt leg - jeg havde glemt polarisationsfiltret hjemme og ville have god brug for det, når jeg skulle tage billeder ned i vandet, eller hvor der er mange reflekser fra lyset. Kom i tanke om, at sætte solbrilleglasset (med polaroid) foran linsen og se første billederne med og uden "filter". Lidt sjovt. Hvad mener du Chris, på Als? ;-))

Sejlturen tilbage til Piræus

På sejlturen tilbage var vi mest udenfor, hvor det luftede godt i farten, men hvor saltvandet også lagde sig på os og på kameraer. I Piræus kom vi vidt rundt her og der og oplevede en kedelig situation, hvor den meningsløse vold kunne ”opleves”. En vred, gal, skør mand slog, sparkede, boksede løs på en anden mand. Hvorfor??. Det skrækkelige er jo, at vi alle er tilskuere og ingen griber ind. Den slagne humpede væk og vi gik vores vej. Ikke rart.

Vi kom forbi mange fristende lokkende etablissementer for småsultne, KFC (Kentucky Fried Chicken), Pizza Hut, McDonald og flere men vi holdt stand – ville hellere komme hjem i ”kulden” og nyde privilegierne i loungen. En pils, saltede mandler, sød kage, abrikoser og andet frugt.

Taxaer er et helt kapitel for sig. Da vi ankom til lufthavnen, var der en kø så lang for at få en taxa, men det var utroligt velorganiseret. I løbet af meget kort tid, fik vi vores, da taxarækkerne kørte frem i 3 geledder og grundet fløjtende politi til at dirigere og afviklede køen lige så hurtigt som den blev dannet. Aldrig har vi været et sted, hvor der i den grad vrimler med Taxaer. Her, hvor vi bor, ligger hotellet ned til et stort, central kryds og til aften gik der sport i at tælle biler inkl. taxaer og fordelingen ligger på ca. 30 %, så der må virkelig vær hård konkurrence bilerne imellem.

I morgen går turen så til Akropolis – det bliver spændende at komme derop og efter sigende er det en lang opstigning på de flade konvolutter og mange råd lyder på, at vi bare skal have rigeligt vand med. Herefter er det planen bare at gå ned til byen igen og se hvad der sker – dog skal vi ind igennem Plakaén endnu engang.

Fredag – Morgenbord – lækkert og i fredelige omgivelser med den smukkeste udsigt – måske på nær udsigten over Rom i juni sidste år. Hvert sted, hver sted har sin charme.

Morgenudsigt

Vi var forberedt på en varm oplevelse på Akropolis og skaffede rigeligt vand fra en af de små kiosker, man finder overalt. 2 x ½ liter = 1 €. Billigt, sammenlignet med danske forhold. Herefter en Taxa op til Akropolis. Priserne på Taxa kørsel er rørende billige. 3 € for ca. 20 minutters kørsel, kan vist gå an.

Desværre havde vi ikke husket på, at der ville være andre end os, som ville besøge stedet ved 11 tiden, så der gik ”lange køer” i det hele og FOR mange mennesker, efter min opfattelse. Lidt synd at vi ikke var så forudseende som i Rom, hvor vi var tidligt oppe og tidligt inde ved og i Peterskirken, inden de lange køer tog til, men det var en oplevelse at være et sted, som blev bygget for ca. 450 år før vores tidsregning. Der bliver bygget og vedligeholdt meget. Snak ikke om prisen per persona for at besøge stedet og begynd slet ikke at regne på, hvad det giver i indtægt til den græske stat. Det er vel undt, da den gør utroligt meget for at holde ruinerne ved lige.

Kompas?

Guides var der rigtigt mange af

Slidte marmortrin i modlys

Vores hotel set fra Akropolis

Lidt skæg og ballade blev det også - andre med deres kameraer:

Da vi var mætte af opholdet deroppe, traskede vi ned ad mange trapper og stier, til vi endte ned i Plaka’en igen. Her er det livligt og masser af oplevelser kommer efter hinanden. Vi satte os og fik en STOR øl hver og betragtede livet omkring os.

Det er en stor fornøjelse bare at sidde og betragte livet passere. Vi gik og gik  og i sidste ende kom vi tilbage til hotellet og kølige omgivelser efter en vandretur på 6-7 km i høj varme. 32—35 gr. i skyggen. Ind imellem var det nok; så er der masser af træer og bænke at holde pauser ved.

Vi sluttede igen med en kold øl og snacks på 11. etage og det var godt at blive kølet af igen.

Den sidste aften er som de foregående – støjende når døren er åben, som den skal være, chikanerne er i stand til at overdøve larmen og det er hyggeligt at høre på, og hver gang blikket går ud over værelset, ligger Athen smukt og flot med alle sine hvide huse og Akropolis i Centrum. Kunne vi ønske meget mere – nej.

Aftenens flotte lysshow var, når aftenlyset over Akropolis tændtes - så skete det i et meget grønt skær.

Så flot. Det skal vi ikke glemme.

I morgen lørdag er det hjemrejse vi skal sikkert af sted omkring kl. 10, formiddag her fra hotellet, da flyet skal lette 12.30 – herom senere.

Lørdag. Pakke kuffert, betale hvad vi skyldte og hotellet skulle ikke have en nikkel ekstra for det dejlige værelse med den flotte udsigt. Morgenmad i ro, juice, te, koldt vand, frugt, brød og det mindre sunde men velsmagende.

For nogen startede dagen med en lille rask razzia

De sidste indtryk fra pool området og et kig og mod 12. etage.

Taxa til lufthavnen i god tid og var checket ind 1½ time før afgang, så er der tid til at skrive og redigere ovenstående. Samtidig er der tid til at forberede de billeder, der skal finde vej til hjemmesiden.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

19. august 2006

Vejrudsigten til ugen vi ankommer til Athen. Vi skal vist ikke medbringe vintertøj ;-)

6-døgnsudsigt

Fra lørdag den 19. august - satellit billede fra Google

Klik på billedet for forstørrelse

4. august 2006

Så blev der trykket på et par Ok knapper. Sterling har billige billetter til bl.a. Athen, og Hilton har et glimrende hotel i samme by. ;-) Som sidste år, kan hotellet betales med opsparede bonuspoints, så det bliver miniferie til en overkommelig pris.

Vi rejser onsdag den 23. august og returnerer lørdag den 26.8, eftermiddag, så nu skal tiden inden da, bl.a. anvendes til at sætte os lidt ind i, hvad vi skal se og opleve.

Jeg skal møde kollega Leif i næste uge, Han og familien var der i slutningen af 2005, så han må have lidt tips og råd.

Lige lidt foreløbige billeder fra hotellets hjemmeside.

Make yourself at home in a Hilton Guest Room at the Hilton Athens hotel Executive Room guests at the Hilton Athens hotel enjoy Executive Lounge access Feel the benefits of yoga and Pilates classes at the Sports Academy Spa in the Hilton Athens hotel Relax on sun loungers by the Hilton Athens hotels outdoor swimming pool

Mediterranean snacks are on the menu at the Oasis Pool Bar & Grill at the Hilton Athens hotel At the Hilton Athens hotel eat sushi and sip champagne at The Aethrion Bar & Lounge